„Všiml jsem si toho, když jsem se autem vypravil do pojišťovny něco vyřizovat. Může to být jen nepozornost, ale spíš si myslím, že spousta řidičů schválně kašle na pravidla. Mají strach, že nestihnou zelenou, když zastaví až za odbočkou k pojišťovně," mínil Radek Sobotka ze Žďáru nad Sázavou.
Podobných míst, kde problémy s ucpanými křižovatkami často vznikají, je ve městě více. V Neumannově ulici se to stává nejen u parkoviště pojišťovny, ale také na vjezdu k parkovišti u polikliniky nebo do Nezvalovy ulice, kde řidiči na Neumannově čekají, až budou moci vjet na silnici v ulici Novoměstské. Stejné je to i v případě křižovatky Žižkovy a Nábřežní ulice.
„Zrovna včera jsem se na parkoviště k poliklinice nemohla dostat. Ve špičce je to kolikrát problém. Mně to vadí, protože se s tím setkávám často. Sama si na to dávám vždy pozor, abych takové místo na silnici neblokovala," řekla řidička Ivana Sýkorová.
Jak situaci komentují městští úředníci? „Není problém vyznačit jedno místo, jenže potom by se mohly množit požadavky na označení dalších křižovatek," uvedl Jaroslav Miklík, vedoucí odboru dopravy žďárského městského úřadu.
Dopravní značení by podle Miklíka „navíc" nemělo suplovat dodržování zákonné povinnosti. Šoféři jsou při jízdě povinni řídit se zákonem o provozu na pozemních komunikacích, kde je obecnou úpravou provozu stanoveno: „Řidič nesmí zastavit a stát před vjezdem na pozemní komunikaci z polní nebo lesní cesty nebo z místa ležícího mimo pozemní komunikaci."
Místem ležícím mimo pozemní komunikaci je například i přilehlé parkoviště. Místní úprava, tedy dopravní značky, se podle Miklíka má používat jen v co nejnutnější míře. „Není možné jakoukoli obecnou úpravu kvůli občasnému porušování dublovat dopravním značením," dodal vedoucí odboru dopravy. Navíc naše zkušenost je taková, že i dopravní značení, když je použito, řidiči ignorují.
Příkladem má být podle Miklíka třeba opatření z letošního léta. „Prostor křižovatky ulic Neumannova a Nezvalova byl v době uzavírky náměstí vyznačen značkou Žluté zkřížené čáry. Bylo neuvěřitelné, jak značení řidiči nerespektovali," řekl Miklík.
To potvrdil dopravní inženýr žďárského dopravního inspektorátu Milan Prokop. „Když byla Neumannova ulice exponovaná kvůli uzavření náměstí, nechali jsme tam značky nalepit," řekl. Místo policie značkami vybavila z vlastní iniciativy, aby řidičům usnadnila situaci tam, kde nadměrně hustý provoz mohl způsobovat potíže.
„Mírně to zvýšilo vícenáklady, takže jsme sice byli na jednu stranu chváleni, na druhou stranu ale trochu peskováni," uvedl Prokop. Šoféři ale pravidelně tuto úpravu ignorovali a o pár metrů dál by teď ocenili její zavedení.
Vjezd na neustále přecpané parkoviště k pojišťovně místní úprava řešit nebude. „Skutečně funkční řešení neexistuje, a v tom konkrétním případě blízkost světelné křižovatky a více pruhů situaci neusnadňuje," vyjádřil se Milan Prokop. „Snad by pomohla okružní křižovatka, ty jsou o něco přehlednější. To je však hudba daleké budoucnosti, či spíš zbožné přání," řekl.
Pokud má být křižovatka funkční a lidé se tam mají porovnat, měli by být trpělivější, a ti, co se tam do pruhů řadí bez ohledu na ostatní, zas ohleduplnější. „Přál bych si, abychom byli schopni vnímat sebe i druhé, pak by bylo problémů méně," doplnil Milan Prokop.
Chovat se na silnici ohleduplně a ukázněně ukládá účastníkům silničního provozu zákon o pozemních komunikacích, stejně jako řídit se pravidly stanovenými tímto zákonem.