Například na žďárském gymnáziu jsou žáci na internet připojení nepřetržitě prostřednictvím wifi sítě. „Mobily dětem nezakazujeme, mají je u sebe a občas je užívají i ve výuce. Škola má wifi síť, takže jsou prakticky hned po příchodu připojení. O přestávkách mohou mobily normálně používat, v hodinách ale jen na případný pokyn vyučujícího," popsal situaci ředitel gymnázia Vlastimil Čepelák.

O možnosti bezdrátového připojení uvažují také na Základní škole T. G. M. v Bystřici nad Pernštejnem. „O přestávkách však kvůli bezpečnostním rizikům internet žákům zpřístupňovat nechceme," upozornil ředitel školy Jaroslav Sláma.

Právě otázka bezpečnosti je jedním z hlavních důvodů, proč je problém mobilních telefonů ve školách tak palčivý. Děti i proto musejí absolvovat různé preventivní programy, kde s lektory hovoří například o kyberšikaně.

Pro rodiče dětí, které do školy dojíždějí, jsou ovšem mobily již neodmyslitelným pomocníkem.

„Dcera, která chodí do sedmé třídy, do své školy dojíždí, a tak jsem klidnější, když se můžeme kdykoliv spojit. Autobus k nám bohužel přijíždí s velkými časovými odstupy. Může se stát, že vyučování třeba skončí později, a když dcera nepřijede domů jako obvykle, už jsem nervózní," vyjádřila se Karolína Novotná z malé obce ležící na Novoměstsku.

V mnoha vzdělávacích zařízeních upravuje užívání mobilních telefonů školní řád. „Situaci máme v řádu ošetřenou větou, která říká, že žák do školy mobil nosit smí, ale ve vyučování s ním nemanipuluje, má jej uklizený a vypnutý," nastínil ředitel Sláma ze Základní školy TGM v Bystřici nad Pernštejnem.

Po ještě radikálnějším řešení sáhli v základní škole Švermova ve Žďáře nad Sázavou, kde mají mít děti telefony vypnuté nepřetržitě. „Od letošního roku máme nově zavedeno, že žáci musí při vstupu do školy mobily vypnout a zapnout je mohou až při odchodu domů. Nikdo jim je sice nezabavuje, ale používat by je ve škole neměli," uvedl ředitel Jaroslav Ptáček.

Škola toto pravidlo zavedla po důsledné konzultaci s rodiči i samotnými žáky. Se současným „nemobilním" stavem je ředitel spokojený. „Žáci si o přestávkách povídají a chystají se na další hodinu. Dříve pouze hleděli na displeje," upozornil Ptáček.

Ne všichni ředitelé ale s touto variantou souhlasí. „To, že žáci chytrými telefony disponují, je zkrátka skutečnost, ať už dobrá, či špatná. Musíme se s ní vyrovnat a pokusit se třeba najít i cestu, jak mobily využívat i pro dobré věci," konstatoval ředitel Čepelák ze žďárského gymnázia.