VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Turisty z Brna přivezla pod hrad Pernštejn plechová Líza

NEDVĚDICE - Slavnosti Pernštejnského panství přilákaly spoustu turistů. Někteří dokonce přijeli do Nedvědice vlakem taženým historickou lokomotivou.

10.7.2007
SDÍLEJ:

Jízda Lízy je slyšet i vidět na kilometry daleko.Foto: Helena Křížová

Skvělá byla osádka lokomotivy Lízy, která přijela směrem od Brna. Strojvedoucí, kterému lidé od dráhy neřeknou jinak než Kalous, ani topič Aleš Filip, nebyli na slovo skoupý.

Jak se vám jelo s historickou lokomotivou?

(Kalous) Skvěle. Je stoprocentně lepší, než ty nové. Jede daleko lehčeji než moderní stroje.

Přál byste si jejich návrat na české koleje? (Kalous) Já mám dva roky do důchodu, takže pro mě by to už asi nebylo. A navíc je to větší dřina, nikdo by to už asi nedělal. Já jsem rád, že tu mám nástupce, který zatím dělá topiče. Jemu vše pomalu předávám.

Musíte mít speciální zkoušky na tuto lokomotivu?

(Kalous) Samozřejmě že ano. Ale já jsem na takovéto lokomotivě v roce 1967 začínal.

Můžete nám trochu představit lokomotivu?

(Filip) Jmenuje se Líza, je z roku 1922 a převzali jsme ji z Lysé nad Labem. Je to lokálkový stroj, původně jezdil převážně v jižních Čechách a na Šumavě. Teď se o něj staráme v Letohradě ve východních Čechách.

Jezdíte s ní pouze vy dva?

(Filip) Kolektiv, který se o Lízu stará, je složený ze šesti lidí. Ale nejčastěji s ní jezdíme my dva. Dva dny předem se většinou lokomotiva chystá k výjezdu, všechno se musí zkontrolovat, opravit a připravit na cestu.

Jak rychle lokomotiva jede?

(Kalous) Povolenou rychlost má padesát kilometrů v hodině.

A co uhlí, kolik protopíte?

(Filip) Průměrně padesát metráků uhlí na sto kilometrů. Je to různé. Podle toho, jaká je trať. Lokomotiva si s sebou veze zhruba čtyřicet metráků uhlí a deset krychlových metrů vody. Mažeme asi po šedesáti kilometrech. (Kalous) Topit v lokomotivě, to není jen tak. Není to jako házet do kamen, to se musí umět. Musí se kontrolovat správný tlak v kotli, ten by měl být 13 barů.

Kam pojede Líza příště?

(Kalous) 28. července bychom s ní měli jet na Anenskou pouť do Rokytnice v Orlických horách. Od května do září s ní jezdíme tak dvakrát za měsíc. V Letohradě máme tradiční akci na konci listopadu. Je jí Mikulášská jízda, která se jezdí od konce osmdesátých let a zakončuje sezónu. A ještě jedna rarita. Jestli to dopadne, tak Líza poveze zlatou a stříbrnou svatbu. To by mohlo být zajímavé. Docela se na to těšíme. Slavnosti na hradě Pernštejně. Pět dní se v Nedvědici konaly oslavy pernštejnského panství. Do městyse dokonce přijely hned dvě historické parní lokomotivy.

10.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

VYDŘELI BODY. Házenkáři Nového Veselí (v modrém) vybojovali proti Hranicím nesmírně cenné dva body. O své výhře přitom rozhodli až v úplném závěru zápasu. Svěřenci kouče Pavla Hladíka tak přiživili své šance na postup do play off.

Fantazie! Nové Veselí předvedlo skvělý obrat

Ilustrační foto.
DOTYK.CZ
10

Chystá se bič na soukromé lékaře

V novoměstské porodnici se narodilo čtrnáct miminek

Díky vstřícnosti nejen novoměstské porodnice vám na našich stránkách pravidelně „servírujeme" fotografie nejmladších obyvatel žďárského regionu. Každý týden naši spolupracovníci jezdí do porodnice a pořizují snímky nově narozených miminek.

Ve Žďáře padl jediný gól, dal ho Ždírec

Vysočina – Fotbalisté divizního Žďáru prohráli třetí přípravný zápas v radě. Tentokrát nad nimi uspěl lídr krajského přeboru ze Ždírce.

Ochranáři si vyšlápli ve vydřích stopách

Žďárské vrchy - Vhodné sněhové podmínky letošní zimy umožňují mimořádné sčítání šelem podle stop. V Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy proto začali s monitoringem vydry říční.

Muž usedl za volant posilněn alkoholem. Havaroval, škoda je 220 tisíc korun

Velká Bíteš – Pod vlivem alkoholu usedl za volant škodovky jednapadesátilý muž, následně způsobil dopravní nehodu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies