VYBERTE SI REGION

Turisty z Brna přivezla pod hrad Pernštejn plechová Líza

NEDVĚDICE - Slavnosti Pernštejnského panství přilákaly spoustu turistů. Někteří dokonce přijeli do Nedvědice vlakem taženým historickou lokomotivou.

10.7.2007
SDÍLEJ:

Jízda Lízy je slyšet i vidět na kilometry daleko.Foto: Helena Křížová

Skvělá byla osádka lokomotivy Lízy, která přijela směrem od Brna. Strojvedoucí, kterému lidé od dráhy neřeknou jinak než Kalous, ani topič Aleš Filip, nebyli na slovo skoupý.

Jak se vám jelo s historickou lokomotivou?

(Kalous) Skvěle. Je stoprocentně lepší, než ty nové. Jede daleko lehčeji než moderní stroje.

Přál byste si jejich návrat na české koleje? (Kalous) Já mám dva roky do důchodu, takže pro mě by to už asi nebylo. A navíc je to větší dřina, nikdo by to už asi nedělal. Já jsem rád, že tu mám nástupce, který zatím dělá topiče. Jemu vše pomalu předávám.

Musíte mít speciální zkoušky na tuto lokomotivu?

(Kalous) Samozřejmě že ano. Ale já jsem na takovéto lokomotivě v roce 1967 začínal.

Můžete nám trochu představit lokomotivu?

(Filip) Jmenuje se Líza, je z roku 1922 a převzali jsme ji z Lysé nad Labem. Je to lokálkový stroj, původně jezdil převážně v jižních Čechách a na Šumavě. Teď se o něj staráme v Letohradě ve východních Čechách.

Jezdíte s ní pouze vy dva?

(Filip) Kolektiv, který se o Lízu stará, je složený ze šesti lidí. Ale nejčastěji s ní jezdíme my dva. Dva dny předem se většinou lokomotiva chystá k výjezdu, všechno se musí zkontrolovat, opravit a připravit na cestu.

Jak rychle lokomotiva jede?

(Kalous) Povolenou rychlost má padesát kilometrů v hodině.

A co uhlí, kolik protopíte?

(Filip) Průměrně padesát metráků uhlí na sto kilometrů. Je to různé. Podle toho, jaká je trať. Lokomotiva si s sebou veze zhruba čtyřicet metráků uhlí a deset krychlových metrů vody. Mažeme asi po šedesáti kilometrech. (Kalous) Topit v lokomotivě, to není jen tak. Není to jako házet do kamen, to se musí umět. Musí se kontrolovat správný tlak v kotli, ten by měl být 13 barů.

Kam pojede Líza příště?

(Kalous) 28. července bychom s ní měli jet na Anenskou pouť do Rokytnice v Orlických horách. Od května do září s ní jezdíme tak dvakrát za měsíc. V Letohradě máme tradiční akci na konci listopadu. Je jí Mikulášská jízda, která se jezdí od konce osmdesátých let a zakončuje sezónu. A ještě jedna rarita. Jestli to dopadne, tak Líza poveze zlatou a stříbrnou svatbu. To by mohlo být zajímavé. Docela se na to těšíme. Slavnosti na hradě Pernštejně. Pět dní se v Nedvědici konaly oslavy pernštejnského panství. Do městyse dokonce přijely hned dvě historické parní lokomotivy.

10.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Stavebníci se o parcely mohou hlásit do 19. prosince

Žďár nad Sázavou - Až do 19. prosince se mohou hlásit zájemci o zbývajících šest parcel pro výstavbu rodinných domků v lokalitě Klafar. Při prvním vyhlášení záměru žďárská radnice prodala jenom dva z celkem osmi pozemků.

Výsledková mizérie florbalistů pokračuje

Žďár nad Sázavou, Bystřice nad Pernštejnem – V posledních týdnech to začíná být obehraná písnička. Ve 12. kole florbalové Národní ligy – skupiny Východ se oba naši okresní zástupci představili před vlastními fanoušky. Žďárský Hippos doplatil proti Opavě na velkou spoustu nepřesností, Bystřice pak proti Třebíči propadla v první třetině, která v podstatě rozhodla o výši rozdílu v konečném skóre zápasu.

Vyjeté ledové koleje upravuje ledořez

Žďársko - Silničáři mají plné ruce práce i ve dnech, kdy nemusí ze silnic odklízet sníh. Zasahují zejména na komunikacích ve vyšších nadmořských výškách, které předchozí údržba sice zprůjezdnila, přesto jsou kvůli zledovatělým vyjetým kolejím nebezpečné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies