Při tvorbě nových jízdních řádů byly brány v potaz také odjezdy a příjezdy vlaků, na něž by měly některé autobusy navazovat.
Nejen o novinkách v jízdních řádech, ale i o ekonomické krizi a modernizaci autobusového nádraží s Deníkem hovořil Pavel Zdražil, ředitel Závodu autobusové dopravy (ZDAR).

Mohl byste popsat základní změny v jízdních řádech, které mohou lidé od 14. prosince 2008 očekávat?
Co se týče linkové dopravy, tak se změny dotknou hlavně lidí, kteří jezdili o víkendu. Zrušili jsme totiž některé spoje, které jezdily ze Žďáru nad Sázavou do Jihlavy ke společnosti Bosch. Tato firma totiž změnila systém směn. Pořád s nimi ale ještě jednáme, takže není vyloučeno, že budeme u těchto spojů měnit jízdní řád znovu od 1. ledna 2009. Také jsme zrušili jeden spoj do Brna, protože nebyl dostatečně využíván. Jinak spíše platí, že to, co jsme zajišťovali tento rok, budeme zajišťovat i v příštím roce – žádné velké změny nenastanou.

A v případě městské hromadné dopravy se ve Žďáře změní co?
Tam došlo k posunu hlavně v odpoledních hodinách, kdy jsme se snažili situaci vyřešit tak, aby byla zajištěna maximální návaznost autobusů na vlaky. Takže ti lidé, kteří přijíždějí na vlak, tady nyní budou o nějakých dvacet minut dříve, a ti, jež vlakem do Žďáru nad Sázavou přijedou, budou mít asi deset minut do odjezdu městské hromadné dopravy. Mluvím ale spíše o návaznosti na rychlíky, a to v odpoledních hodinách.

Z nových jízdních řádů je také patrné, že u některých spojů přibyly takzvané negativní značky, jež znamenají například omezení jízd ve svátcích. Proč?
To je pravda. Hodně negativních značek přibylo hlavně u spojů jezdících mezi svátky, zhruba od 20. prosince do 2. ledna. Máme totiž dlouhodobou zkušenost, že tyto linky jsou využívané jen minimálně – většina lidí má dovolené, což jsme si i ověřovali u okolních firem. Ty nám potvrdily, že devadesát devět procent zaměstnanců bude v období vánočních svátků doma. Navíc děti, naši hlavní zákazníci, mají vánoční prázdniny a nejezdí do školy. Je tedy nesmysl, abychom jezdili a nikoho nevozili.

Byly některé linky městské hromadné dopravy úplně zrušeny, nebo přibyly naopak nějaké?
Městská doprava jezdí ve Žďáře ve stejném rozsahu jako loni.

Kolik linek městské hromadné dopravy mohou Žďárané v současné době využívat?
Máme šest základních linek, z nichž některé jsou pak ještě rozděleny. Celkově ale ve Žďáře jezdí čtrnáct autobusových linek.

Kde mohou lidé nové jízdní řády najít?
Knižní vydání jízdních řádů si u nás lidé mohou zakoupit od pondělí 8. prosince 2008. Jsou také k dispozici na našich webových stránkách a stránkách města Žďáru. Příslušné spoje si zájemci mohou najít také v centrálním registru www.idos.cz. V příštím týdnu už navíc bude docházet k výlepu jízdních řádů přímo na zastávkách.

Odrazila se ve žďárské autobusové dopravě nějak ekonomická krize? Neuvažujete například o zdražení jízdného?
Samozřejmě, stejně jako kdekoliv jinde, i u nás krizi vnímáme. V našem podniku se ale její následky projeví spíše až v příštím roce. Záleží také na tom, kolik lidí budou propouštět okolní firmy a kolik nám v důsledku toho ubyde zákazníků, tedy lidí, kteří autobusem jezdí do práce a z práce. V současné době děláme plány na další rok, počítáme a čekáme, jak na krizi zareagují firmy z okolí. Kdybychom přišli o nějaký větší počet zákazníků, budeme muset samozřejmě zareagovat, například další změnou jízdních řádů. O zdražování jsme ale zatím neuvažovali.

V minulosti se také mluvilo o modernizaci autobusového nádraží. V jaké je tento plán fázi?
Podle mých informací se modernizace odkládá kvůli budování obchvatu, který by měl vést přímo kolem autobusového nádraží. Měl by tu být dokonce nějaký tunel. Takže dokud tento projekt nebude hotový, modernizace autobusového nádraží musí prozatím počkat. Pokud vím, tak snad až do roku 2015.

-------------

Jízdní řády najdete ZDE