Lhotka je místní částí obce Ruda u Velkého Meziříčí. „Samozřejmě, že lidé mají strach, že se tudy teď bude valit jeden kamion za druhým a rozbíjet silnici. I tak už jich tudy jezdí každý den spousta," nechal se slyšet starosta Rudy Karel Dvořák.

„Dálnice rekonstrukci samozřejmě potřebuje, to víme. Byli jsme ujištěni, že kamiony na dálnici zůstanou. Jsme tedy zvědavi, jak a jestli vůbec se policii podaří kamiony na dálnici udržet," poznamenal starosta Dvořák.

Ruda leží na „staré dálnici" silnici II/602. Podle místních hrozí katastrofa. Zvláště když nebyly stanoveny žádné ofi-ciální uzavírky a objízdné trasy. Ve vesnici se hned pozná, když se stane na dálnici nehoda, protože během chvilky se jejich silnice automobily zahltí. Zhuštěný provoz obyvatele nejen obtěžuje, ale také ohrožuje projíždějící auta se vesnicí často řítí nepovolenou rychlostí.

„My prakticky nemáme prostředky, jak to omezit, jedině prostě zavolat dopravní policii, pokud by byla situace neúnosná," podotkl k možným komplikacím Karel Dvořák. „Chtěli bychom ale dosáhnout alespoň toho, aby zde byly instalovány zpomalovací semafory, na obou vjezdech-výjezdech do vesnice," dodal starosta Rudy.

„Všichni vnímáme, že to bude nápor na nervy a mohou nastat problémy. S kamiony ve městě máme už své zkušenosti," řekl starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.

„Když lidi volají do rádia, že je v okolí třeba nehoda a na dálnici se čeká, je to tady hrozné. To se okamžitě projeví, všichni hned sjíždějí a jedou přes město," dodal Necid.

Meziříčský starosta přesto doufá, že rekonstrukce dálnice proběhne bez komplikací. „Pokud bude dobře zorganizovaná a Ředitelství silnic a dálnic bude spolupracovat s policií a bude platit, co ředitelství řeklo, tak ano. Doufám, že to vyjde, jak jsme si to ‚nacvičili' například my při opravě mostu. Hlavně aby to zvládla dopravní policie," řekl Necid s tím, že obavy jsou i z těžké techniky, která se bude pohybovat po silnicích regionu při samotné přestavbě dálnice D1.

„Ještě nevíme, zda a jak často tudy budou muset projíždět těžké stroje nebo kamiony vozit materiál. To se uvidí," sdělil Radovan Necid.

Na „šestsetdvojce" leží i obec Nové Sady, jejíž silniční provoz ovlivní rovněž demolice jednoho z mostů vedoucích přes dálnici D1. „Zatím se situace nezměnila, ani žádné konkrétní zprávy ohledně startu oprav dálnice nemáme. Teprve se to nějak vyvrbí," informoval starosta Nových Sadů Karel Klíma.

„Snažíme se to brát pozitivně, dálnice se opravit musí. Samozřejmě bychom neměli radost, kdyby se provoz přes obec výrazně zvýšil. Máme silnici relativně novou, opravenou asi před šesti lety. Počítali jsme s tím, že ještě něco vydrží," uvedl Klíma.

Policie počet službu konajících policistů v souvislosti s opravami na D1 zvyšovat nebude. Policisté ovšem plánují opravovaným úsekům věnovat zvýšenou pozornost při běžném výkonu služby.

„Naší snahou za každé situace bude, aby provoz zůstal na dálničním tělese. Jsme si vědomi toho, že opravy provoz zkomplikují a výrazně zpomalí," sdělila Dana Čírtková, mluvčí krajského ředitelství policie Kraje Vysočina.

O tom, jak výrazně, ale lze podle jejího vyjádření pouze spekulovat. „Předpokládáme vyšší zatížení páteřních komunikací kraje, ale i silnic nižších tříd, po nichž se opravované úseky D1 budou moci objet," přiznala Čírtková. Ta dále informovala, že pokud by na dálnici nastala krizová situace, policisté mohou provést odklon z dálnice pouze pro osobní vozidla s tím, že kamiony by zůstaly stát na dálnici do doby, než se provoz obnoví.

Při opravách D1 by měl být zachován provoz ve dvou jízdních pruzích v každém směru. Levý jízdní pruh bude určen pro vozidla s šířkou do dvou metrů. S úplným uzavřením dálnice, jen ale na desítky minut, se počítá pouze při bourání mostů. Tyto práce se mají provádět výhradně v noci.

Informace o D1

Aktuální informace o rekonstruované dálnici a dopravní situaci získají řidiči přímo v provozu z informačních panelů a dále z webových stránek ŘSD a několika dalších zdrojů:

www.novaD1.cz

www.dopravniinfo.cz (obsahuje i aplikaci pro stažení do mobilu)

www.facebook.com/dalniceD1