“V havarijním stavu, který se označuje stupněm sedm, není na Žďársku žádný most, šestkou je hodnocen historický most u žďárského zámku,“ potvrdila Marie Tesařová, ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic České republiky.

„Hlavní poškození mostu nastalo po roce 1989. Denně přes něj projede téměř osm tisíc osobních a nákladních aut,“ uvedl Jaromír Brychta, starosta Žďáru nad Sázavou. Město na špatný stav stavby upozorňovalo už delší dobu, ve státním rozpočtu ale chyběly na opravu peníze a snížení počtu projíždějících aut nebylo možné, protože most leží na silnici první třídy spojující Žďár s Prahou.

 

Neobyčejná oprava

Alarmující stav mostu a soch, které jsou na něm umístěny, nakonec rozhodl. Peníze Ředitelství silnic a dálnic vyčlenilo a opravu mostu z roku 1761 se rozhodlo svěřit specializované firmě. „Podle našich informací se jedná o společnost, která opravovala mimo jiné Karlův most v Praze. Vzhledem k významu památky a sochám umístěným na mostě není možné takovouto práci svěřit běžné stavební firmě,“ řekla Dagmar Zvěřinová, místostarostka Žďáru.

Už za několik dní přijedou zástupci firmy do města, aby si památku prohlédli a upřesnili postup prací.

„S přípravnými pracemi by se mělo začít ještě letos, pokračovat bude oprava na jaře a doufáme, že v plné kráse se most i sochy zaskví v létě 2008,“ dodala Dagmar Zvěřinová. Obyvatele a návštěvníky Žďáru, kteří využívají silnici první třídy I/37 na Prahu, bude po započetí rekonstrukce čekat poněkud dobrodružná cesta přes pontonový most, který během oprav památku nahradí.

“Radost z toho nemáme, ovlivní to návštěvnost, budou problémy se zásobováním. Objízdná trasa půjde těsně vedle restaurace, bude to pro nás výrazné omezení podnikání,“ řekla Iva Malá, majitelka restaurace Táferna, která bude opravou nejvíce dotčena.