„Dosud neznámý pachatel na trati v katastru obce Kozlov demontoval a odcizil stykový transformátor včetně propojovacích kabelů. Krádeží zařízení zloděj způsobil snížení bezpečnosti na železniční trati," uvedla policejní mluvčí Monika Pátková.

Policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z přečinu krádeže a přečinu poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení a případ dále prověřují.

Tato událost ale není jediná svého druhu. Správa železniční dopravní cesty jich v Česku ročně eviduje desítky. Odcizené kovy či celá zařízení a jejich finanční hodnota jsou pouze zlomkem skutečné škody, kterou správě zloději svými útoky způsobují.

„Krádeží dvaceti metrů kabelu se zloději do tabulek škod zapíší hodnotou asi čtyřicet tisíc korun. Nikde už ale není započítána hodnota zpoždění všech vlaků na trati. Hodnota práce všech dispečerů a výpravčích, kteří v tu chvíli musí řídit vlaky ručně. Ani hodnota sníženého komfortu pro cestující, když vlak musí jet přes přejezdy rychlostí deset kilometrů za hodinu, nebo obtěžování obyvatel kolem přejezdů nutným varovným houkáním, a to i v nočních hodinách," vyjádřil se Jakub Ptačinský z tiskového odboru Správy železniční dopravní cesty.

Mimořádný režim

„Navíc během krádeží a neodborné demontáže kradeného dílu je poškozeno často i jiné zařízení. Mnohdy tak pouhá ukradená korunová drobnost znamená celodenní rozebírání složitého mechanismu a teprve pak náhradu původního dílu," dodal mluvčí.

Železnice se podle Ptačinského při každém zásahu do zabezpečovacích okruhů „překlopí" do mimořádného režimu. Ten je pro cestující bezpečný, ale vyžaduje daleko větší nasazení provozních zaměstnanců.

V „hitparádě" oblíbených ukradených součástí na železnici vedou kabely a kabelové vedení, transformátory a trafa, koleje a kolejové propojky a poté lana, včetně lanových propojek.

Správa železniční dopravní cesty ve snaze eliminovat počet krádeží spolupracuje s policií a vydala pro ni i pro provozovatele sběren katalog součástek, které pocházejí ze železnice, a tudíž se nemají vykupovat.

Otázkou je, v kolika sběrnách podle tohoto doporučení postupují. „Tam by se měly kontroly zaměřit především. Ve sběrnách moc dobře vědí, co a od koho vykupují. Vykoupí ‚nevykupitelné' za pár šupů a obratem vydělají desetkrát tolik," myslí si Jan Víšek ze Žďáru nad Sázavou.

„Podobné skutky by měly být trestány tvrději. Tedy udělovat trest i za obecné ohrožení, nejen za poničené díly. Jak jinak posuzovat fakt, když někdo kvůli pár stokorunám ve sběrném dvoře ohrozí bezpečnost stovek cestujících ve vlacích. Podporujeme proto i myšlenku úplného zákazu výkupu kovů od fyzických osob," dodal Jakub Ptačinský.