Všichni řidiči, kteří nasbírali plný počet trestných bodů a chtějí získat zpět řidičské oprávnění, musí od letošního 1. srpna projít psychotesty u akreditovaných psychologů. Na Vysočině získalo akreditaci Ministerstva dopravy (MD) už asi šest odborných pracovišť. Dříve si mohli řidiči vybrat jakéhokoli psychologa. Teď už to neplatí.

Za letošní a loňský rok se 
v Kraji Vysočina vybodovalo 265 řidičů. Od doby zavedení systému v červenci 2006 už je to 1 159 řidičů.

V Jihlavě například začalo teprve od srpna fungovat akreditované pracoviště Cedops (Centrum dopravní psychologie). Pobočky má i v Třebíči a Žďáru nad Sázavou. První skupina řidičů „hříšníků" si specializované pracoviště 
v Jihlavě poprvé vyzkoušela druhou sobotu v září.

Jeden z vybodovaných řidičů s bodovým systémem souhlasí, ale měl by být spravedlivý, což podle něj není. Vlastní vybodování považuje za určitou křivdu, protože neměl žádné závažné dopravní přestupky, ale tím, že pracuje jako řidič dodávky pro kurýrní službu, je na silnici od rána do večera. „Nevyhnu se tak nějakému porušení zákazu vjezdu či parkování," zmínil řidič. Kromě toho mu vadí, že na psychotesty nemusí řidiči, kteří přijdou o řidičský průkaz kvůli alkoholu.

„To by se mělo změnit, protože takové řidiče nic nenutí, aby svůj přístup k řízení pod vlivem alkoholu změnili," upozornila psycholožka Petra Píšová, která má také zkušenosti coby soudní znalkyně.

Starší řidiči se bojí

Řidič, který přijde o řidičský průkaz kvůli alkoholu je podle MD většinou potrestán zákazem řízení nebo přičtením bodů a opakovanými přestupky se také může vybodovat. Pokud mu úřady odeberou oprávnění na delší domu než dvanácti měsíců, musí opětovně složit nejen odbornou, ale i zdravotní způsobilost.

„V současné době se o jiné variantě neuvažuje, nevylučujeme však, že v budoucnu ke změně přistoupíme," řekl Deníku mluvčí MD Martin Novák.

Na psychotestech byl i majitel jedné jihlavské dopravní společnosti. Vyšetření ocenil a řekl, že i když jeho zaměstnanci mají platné psychotesty, pošle je na odborné vyšetření znovu. „Svěřuji jim majetek za miliony korun a vlastně ani nevím, jak jsou schopni zvládat krizové situace. Vyšetření by to mohlo odhalit," řekl majitel firmy.

Psychotesty neudělá zhruba pět procent lidí. Testy mohou po čase opakovat. Podle Píšové zaujímají odmítavý postoj k psychotestům obvykle starší řidiči. „Jsou si vědomi, že se jejich pozornost 
a reaktivní pohotovost snižuje, a mají obavu, aby nepřišli o práci. S těmi nejprve provedeme pohovor, aby se zklidnili a vyšetření obvykle zvládnou dobře," uvedla Píšová.

Vyšetření za tisíce

Profesionální řidiči nad padesát let musejí chodit na psychotesty každých pět let. „Potíže bývají s problematickými řidiči, kteří jsou impulsivní, agresivní, často ve volném čase nadměrně konzumují alkohol, nemají náhled na svoje problematické chování. Tato skupina řidičů považuje psychotesty za zbytečné," podotkla Píšová.

Vyšetření si musí každý řidič zaplatit sám. Stojí od 1 500 do 3 500 korun podle náročnosti testu.

Centrum dopravní psychologie provádí veškerá dopravně psychologická vyšetření, a to jak pro profesionální řidiče, tak pro řidiče, kteří se vybodovali nebo i vyšetření řidičů – amatérů, kde je požadováno vyšetření lékařem.

Může jít o seniory, o řidiče, kteří například utrpěli vážnější úraz hlavy, prodělali mozkovou příhodu nebo se léčí s chronickými nemocemi, které mají dopad na centrální nervovou soustavu – těžší diabetici, kardiaci a jiní. „Proto jsme v kontaktu s praktickými a odbornými lékaři v regionu. Naším cílem není pouze diagnostikovat nějaký problém, ale snažíme se i poskytnout psychologickou pomoc, která vede k jeho odstranění," řekla Píšová. Doplnila, že psychologickou pomoc poskytují i těm, kteří se stali účastníky dopravní nehody.