S nimi se kontaktovali pomocí nadtarifně zpoplatněného telefonického hovoru. Žádný úvěr nakonec nezískali, a navíc ještě nyní firmě dluží vysoké částky za telefonní účet.

Pokud peněžní ústav neschválí žadatelům standardní úvěr nebo neposkytne půjčku, například z důvodu nedostatečných příjmů nebo z jiných důvodů, tito lidé se velice často obracejí se žádostí o poskytnutí půjčky nebo úvěru  na různé nebankovní společností. „A v této souvislosti se v poslední době objevilo možné podvodné jednání údajných poskytovatelů půjček po telefonu,  na které by si všichni lidé měli dát velký pozor," varovala krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Scénář nabídky bývá vždy stejný. „Při prvním kontaktu, který také často bývá kontaktem posledním, probíhá mezi poskytovatelem úvěru nebo půjčky a žadatelem předběžný telefonický kontakt na zveřejněné telefonní lince, která však není v žádném případě linkou bezplatnou.

Telefonní linka, na které se většinou velice dlouhý hovor vede, je zpoplatněna  opravdu nadstandardním tarifem. Bývá to například 95 korun za jednu minutu hovoru," upozorňuje Pavel Peňáz, náměstek ředitele pro službu kriminální policie a vyšetřování Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina. Zákazník – žadatel o úvěr – bývá většinou na toto zpoplatnění upozorněn, ale ne vždy je toto upozornění sděleno ve zcela korektní podobě.

„Často bývá zveřejněno velice malým písmem na konci inzerátu, který tuto službu nabízí. A i když je upozornění také součástí telefonátu, volající si ho často nevšimne," uvedla mluvčí Čírtková.

Navíc operátoři, kteří telefonický hovor vedou, jej zbytečně prodlužují… „V Kraji Vysočina už jsme prověřovali jeden případ, když žadatelka o úvěr požadovala částku třicet tisíc korun. Žádný úvěr nedostala a na telefonních poplatcích nyní dluží částku padesát tisíc korun," upozornil policista Pavel Peňáz.

(edi)