Dánský odborník přivezl do Brna speciální přenosný přístroj, který dokáže změřit množství ultrajemných prachových částic asi tisíckrát menších než lidský vlas. „Vznikají zejména ve spalovacích motorech aut," vysvětlil lékař Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví, který experta pozval.

Částice se dostávají hluboko do plic. „Pronikají do krevního řečiště a poškozují stěny cév. Vedou k mnoha vážným onemocněním, jako jsou infarkt, mrtvice nebo rakovina," varoval lékař. Dodal, že v České republice zemře v důsledku špatného vzduchu předčasně šest tisíc lidí ročně.

Ultrajemné částice se bežně neměří. „Neexistují pro ně totiž žádné limity, které je potřeba dodržovat. Světová zdravotnická organizace ale loni doporučila zpřísnit evropskou politiku ochrany ovzduší a nově zavést měření a limity stanovit. V současné době se tím Evropská unie zabývá," dodal Šuta.

V Křižovatce ulic Úvoz a Údolní naměřil Press-Kristensen přes 55 tisíc částic částic. U nedaleké školky přesáhla hodnota sto tisíc. „To je nejvíc, co jsem kdy naměřil v ulicích města. Takové množství bývá například u letišť, na staveništích, ale ne ve městě," vyděsil se odborník.

Zdraví ohrožující je totiž už třicet tisíc částic v centimetru krychlovém vzduchu. Press-Kristensen upozornil, že pokud v Dánsku naměří vyšší hodnotu v místě, kde se pohybují lidé, města s tím něco dělají.

V Brně jsou ale hodnoty mnohem vyšší, přesto je jakékoli řešení zdlouhavé. Například pořízení filtrů pro autobusy městské hromadné dopravy řeší úředníci už přes tři roky. „V současné době zkoušíme nové filtry ve třech starých autobusech. Filtry už mají mikrobusy a od příštího roku budou také ve všech nových vozech," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Hana Chalupská z iniciativy Dejchej Brno však upozornila, že filtry už mohly mít i všechny staré autobusy. „Před několika lety nabídli Švýcaři městu sice vyřazené, ale funkční filtry," sdělila. Setkali se ale s odmítnutím. „Nepovažovali jsme za smysluplné vybavovat naše vozy filtry, které už ve Švýcarsku nepovažují za dostatečně kvalitní. Nepůsobilo by to dobrým dojmem," vysvětlila Hailichová.

Dodala, že dopravní podnik chystá obměnu vozového parku. „Budeme mít dvaadvacet nových kloubových autobusů a dvanáct dalších na stlačený plyn. Volíme spíš cestu nákupu nových autobusů než nasazování filtrů na ty staré," poznamenala.

Výsledky (Místo: počet částic na centimetr krychlový, 18. února 2014)

Křižovatka ulic Úvoz a Údolní: 55 300

Mateřská škola nedaleko Úvozu: 102 750 (Expert: "To je nejvíc, kolik jsem naměřil na nějaké ulici. Takové hodnoty bývají třeba na letišti, ale ne ve městě")

Zelená plocha pod Špilberkem: 11 750

Park Lužánky u budovy střediska volného času: 9 850


Srovnání s evropskými městy (měření v pracovní dny):

Kodaň – autobusová zastávka v centru města: 30 400

Kodaň – autobusová zastávka na dálnici: 27 500

Bratislava – autobusová zastávka v centru: 57 650

Bratislava – centrální autobusové nádraží: 69 950

Berlín – frekventovaná silnice u hlavního vlakového nádraží: 27 950

Praha – autobusové nádraží Florenc: 110 500

Milán – autobusová zastávka v centru: 29 050

Milán – silniční okruh v centru: 35 151