Na Letadlovou základnu Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou přiletěly tři letouny Suchoj 22 s polskými piloty. Při cvičení je doplní čtyři české nadzvukové stíhačky L-39 Albatros, které jsou u Náměště doma.

„Jde o kompozitní cvičení, které obecně slouží ke sladění vzdušných sil dvou nebo více států. V našem případě jde o naše a polské piloty, což je jeden cíl cvičení, tím druhým je výcvik našich předsunutých leteckých návodčích," řekl zástupce velitele náměšťské základny Miroslav Svoboda.

Podobná cvičení se na českém území konají každoročně průměrně tři. „Na naší základně to nebývalo běžnou záležitostí, podobné akce většinou bývaly spíše v Čáslavi," poznamenal Svoboda s tím, že naši vojáci se obdobných testování účastní pravidelně v zahraničí, převážně v sousedních státech.

Nad Želetavou

Hlavními dny pro výcvik letových osádek a předsunutých návodčích by měly být dnešek a také pátek. Převážně však ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá. „Některé scénáře cvičení jsou ale plánované také poblíž Brtnice, Stonařova a Želetavy," upřesnil mluvčí letiště František Pažourek.

Podle něj se cvičení běžných obyvatel nijak výrazně nedotkne. „Noční létaní není plánováno, letová činnost by měla v úterý a v pátek probíhat do 18 hodin," řekl Pažourek.

Z náměšťské ranveje odstartovaly včera po čtrnácté hodině dva Albatrosy a stejný počet Suchojů. A právě na polské stroje se zaměstnanci sedlecké základny těšili nejvíce. „Pro nás je to tak trochu nostalgie, protože tyto letouny tady v minulosti působily," vysvětlil Svoboda s tím, že Su-22 se na náměšťské základně objevily poprvé v letech 1987 a 1988, poslední tam dolétal v březnu 2002.

Jeden z nich je však na základně dodnes. Již neschopný letu jej včera na startovací plochu přitáhlo nákladní auto. „Dovolili jsme si ho při této příležitosti vyvézt na stojánku, abychom připomněli vazbu mezi naší základnou a Suchoji," podotkl Svoboda.

Na letouny zavzpomínal i jeden z jejich bývalých pilotů. Odhalil také hlavní rozdíly mezi Su-22 a L-39. „Vlastně to nelze srovnávat. Suchoj létá rychlostí 1,7 Mach, Albatros 900 Mach. Náročnější je ale létání se Suchoji, třeba na přistání jdete ve 300 kilometrech v hodině, L-39 sedá pod dvou sty. Súčka tak od pilota vyžadují mnohem víc pozornosti," mínil Milan Simr.