Podle dosavadního šetření drážní inspekce výstražná světla na železničním přejezdu v okamžiku střetu, k němuž došlo v pátek 25. května ve 12.35 hodin, svítila. Výstraha prý fungovala dokonce dvě minuty před nehodou. Přesto inspektoři tyto údaje nadále prověřují. „Je nutné vypracovat soudní expertizu k určení přesného času vzniku mimořádné události," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. „Drážní inspekce v tuto chvíli shromažďuje a analyzuje potřebné důkazy, jako jsou záznamy ze záznamového zařízení (ty již byly vyhodnoceny), výsledky ověřovacího pokusu nebo výpovědi zúčastněných," doplnil Drápal.

Zmíněný ověřovací či vyšetřovací pokus se přímo na místě tragického střetu uskutečnil 27. června. Vedle odborníků Drážní inspekce zajímal rovněž policisty, kteří budou mít hlavní slovo při případném obvinění konkrétních aktérů nehody. „Na základě dosud zjištěných skutečností nebylo zatím přesně stanoveno, v jakou dobu před nehodou došlo k sepnutí světelné signalizace na přejezdu," přiblížila policejní postup vyšetřování jihlavská mluvčí policie Jana Kroutilová.

Policisté při simulaci jízdy drážní soupravy rovněž zkoumali rozhledové poměry v autobusu. Podle policie je ale jisté, že se měl řidič autobusu 
v každém případě přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Ať už výstražné světlo blikalo, nebo nikoliv.
Jak dlouho bude vyšetřování trvat, nechce policejní mluvčí Kroutilová předjímat.

Drážní inspektoři odhadují, že závěrečnou zprávu vydají do šesti měsíců. Plést do práce policie se nebudou. 
„O vině nerozhodujeme, zjišťujeme příčiny a okolnosti vzniku, případně doporučujeme, jak obdobným mimořádným událostem předcházet. Je nutné počkat na konec vyšetřování celé události, aby byly všechny závěry dostatečně podloženy nezvratnými důkazy," uzavřel Drápal.