Nehoda v Jihlavské ulici napověděla, co může způsobit reklamní plocha umístěná blízko silnice. „Řidič dodávky před osmou hodinou ráno zezadu narazil do jiného auta. Pak vyjel ze silnice, urazil polovinu prvního billboardu a zkřivil další. Poté se dodávka zastavila," konstatoval Póč. Dodal, že kdyby u silnice billboardy nebyly, sklo auta mohlo zůstat nepoškozené a řidič by vyvázl bez zranění. Druhý zasažený billboard navíc už na místě neměl dva roky stát. Jeho likvidaci urychlila až dopravní nehoda.

Ženy řidiče ruší

Podle jihomoravského koordinátora agentury Besip Pavla Čížka mohou reklamy řidiče rušit při řízení. „Takové odvedení pozornosti může ve vteřině způsobit nehodu," zdůraznil Čížek. Dodal, že si dokáže představit, jak muže například přitáhne obrázek ženy na plakátě. „To se může projevit v přehlédnutí značky nebo jiného dopravního značení," upozornil koordinátor.

Na problém se značkami poukázal i Póč. Řekl, že některé v Brně splývají s nevhodně umístěnými reklamami. „Řidič pak není schopný poznat, jestli tam značka nebo signalizační značení vůbec je," tvrdí vedoucí dopravního inspektorátu. Kvůli některým reklamám podle něj řidiči nemají správný výhled například z vedlejší ulice na hlavní. „U reklam vyplňujících například zábradlí může dokonce hrozit, že řidič přehlédne chodce, který vstupuje na silnici," dodal Póč.

Brněnští policisté se rozhodli proti nebezpečným a nepovoleným reklamám bojovat. Ve spolupráci s krajským úřadem se jim už podařilo dostat pryč některé billboardy z Hradecké ulice. „V době otevření Dobrovského tunelů jich bylo v ulici tolik, že zakrývaly dopravní značení. Ještě před otevřením zaplnily různé reklamy a poutače i konstrukci panelů," sdělil Póč. Policisté upozornili na množství reklamních ploch také v dalších ulicích. Například v Heršpické, Žabovřeské, Černovické nebo Šumavské.

Nebezpečí je víc

Většina billboardů, poutačů a plakátů nemá podle vedoucího dopravního inspektorátu potřebné povolení. „Dostávají je nejdéle na pět let. Stavební úřady tuto dobu někdy i zkracují. Menší část nepovolených reklam tvoří ty, kterým povolení skončilo. Větší pak takové, které už načerno vznikly," upozornil policista.

Podle řidiče z Brna Iva Širůčka jsou billboardy a další reklamy jen jedno z možných nebezpečí na silnicích. „Odvádějí pozornost a některé jsou tak blízko, že při nehodě do nich může auto narazit. Na našich silnicích ale čeká mnoho větších nebezpečí," myslí si Širůček.

Další Brňan David Rösner potvrdil slova koordinátora agentury Besip. „Při řízení mě zaujmou billboardy s hezkými dívkami. Musím se přiznat, že pozornost odvádějí poměrně účinně. Ostatní reklamy okolo silnic moc nevnímám," prohlásil brněnský řidič.