VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První jihlavská tramvaj je po 65 letech zpátky doma

Jihlava - Vůz, který mimo jiné nedávno sloužil i jako seník, teď v hlídaném objektu čeká na renovaci.

15.2.2013
SDÍLEJ:

Původní jihlavská tramvaj čeká na renovaci. Do výběrového řízení se zatím nikdo nepřihlásil.Foto: Magistrát města Jihlavy

Nejstarší jihlavská tramvaj, která nesla evidenční číslo 1, se po téměř 65 letech vrátila do svého města. Více než stoletý vůz je nyní uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od loňského podzimu stála tramvaj v železničním depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést nejstarší vozidlo městské hromadné dopravy v Jihlavě do co nejlepšího stavu," uvedl k převozu tramvaje do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z dnešního Masarykova náměstí na současné hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, dokud tam ještě byl zachován provoz tramvají. Až do loňského podzimu pak stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

„Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče," ocenil tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.

Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje podporoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel," poznamenal tajemník Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly také mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli zavedení tramvajového provozu ve městě.

Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

ZUZANA MUSILOVÁ

Autor: Redakce

15.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Ledeč rozdrtila posázavského rivala, ještě více si zastříleli fotbalisté Tatranu

Co dělat při střetu s útočníkem radil ve Žďáře ženám v kurzu sebeobrany lektor Filip Hanzlík (na snímku).

Žďárské ženy se učily sebeobraně

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

V novoměstské porodnici se narodilo jedenáct miminek

Díky vstřícnosti nejen novoměstské porodnice vám na našich stránkách pravidelně „servírujeme" fotografie nejmladších obyvatel žďárského regionu. Každý týden naši spolupracovníci jezdí do porodnice a pořizují snímky nově narozených miminek.

Velká Bíteš nadělovala, odnesl to Pelhřimov

Vysočina – Ve druhém jarním kole divize D obě derby zvládly lépe hostitelské týmy. Bystřice prohrála na hřišti posledního Holešova.

Komerční trh radnice zruší. Bude nahrazen adventním

Nové Město na Moravě - Komerční jarmark v Novém Městě na Moravě bude pou-ze jeden. Rozhodla tak novoměstská radnice na základě stížností místních obyvatel. „Už to nejsou trhy, co bývaly, člověk tam narazí jen na samé levné krámy s krátkou životností. Tradiční řemeslné výrobky tam k sehnání nejsou," postěžoval si Jan Krátký z Nového Města na Moravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies