VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První jihlavská tramvaj je po 65 letech zpátky doma

Jihlava - Vůz, který mimo jiné nedávno sloužil i jako seník, teď v hlídaném objektu čeká na renovaci.

15.2.2013
SDÍLEJ:

Původní jihlavská tramvaj čeká na renovaci. Do výběrového řízení se zatím nikdo nepřihlásil.Foto: Magistrát města Jihlavy

Nejstarší jihlavská tramvaj, která nesla evidenční číslo 1, se po téměř 65 letech vrátila do svého města. Více než stoletý vůz je nyní uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od loňského podzimu stála tramvaj v železničním depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést nejstarší vozidlo městské hromadné dopravy v Jihlavě do co nejlepšího stavu," uvedl k převozu tramvaje do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z dnešního Masarykova náměstí na současné hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, dokud tam ještě byl zachován provoz tramvají. Až do loňského podzimu pak stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

„Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče," ocenil tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.

Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje podporoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel," poznamenal tajemník Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly také mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli zavedení tramvajového provozu ve městě.

Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

ZUZANA MUSILOVÁ

Autor: Redakce

15.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Policisté muži zakázali řídit

Klienti Klubu v 9 tráví volný čas v tvůrčích dílnách.
18

Žďárská charita otevřela dveře veřejnosti

Podívejte se na miminka z porodnice a vyberte v anketě to nej

Nové Město na Moravě - Díky vstřícnosti nejen novoměstské porodnice vám na našich stránkách pravidelně „servírujeme" fotografie nejmladších obyvatel žďárského regionu.

OBRAZEM: Na Fajtově kopci létali draci

Velké Meziříčí – Několik desítek létajících draků se v neděli odpoledne vznášelo nad Velkým Meziříčím. U sjezdovky na Fajtově kopci se konala tradiční drakiáda, jeden z největších podniků svého druhu na Vysočině.

Po jednadevadesátiletém houbaři bylo vyhlášeno pátrání

Laštovičky - Páteční houbaření se málem nevyplatilo jednadevadesátiletému muži, který se ztratil v lese u obce Laštovičky. Na tísňovou linku 158 zavolala jeho vnučka.

Pelán vychytal béčku Bíteše tři body

Vysočina - Šťastnou výhru si v 8. kole I. B třídy – skupiny B připsali fotbalisté béčka Velké Bíteše. Ti doma zdolali Měřín 1:0, když hosté zahodili několik tutovek, včetně pokutového kopu. Podobné štěstí neměli hráči Štěpánova, kteří přišli alespoň o jeden bod v utkání proti Rokytnici gólem z předposlední minuty hry.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení