VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První jihlavská tramvaj je po 65 letech zpátky doma

Jihlava - Vůz, který mimo jiné nedávno sloužil i jako seník, teď v hlídaném objektu čeká na renovaci.

15.2.2013
SDÍLEJ:

Původní jihlavská tramvaj čeká na renovaci. Do výběrového řízení se zatím nikdo nepřihlásil.Foto: Magistrát města Jihlavy

Nejstarší jihlavská tramvaj, která nesla evidenční číslo 1, se po téměř 65 letech vrátila do svého města. Více než stoletý vůz je nyní uložen v bezpečí střeženého městského objektu, kde bude čekat na renovaci.

Od loňského podzimu stála tramvaj v železničním depu v Krnově. „Na přelomu roku probíhalo výběrové řízení na renovaci, ale nikdo se do něj nepřihlásil. Než se rozhodneme pro další kroky, chceme mít vůz v Jihlavě. Trvá náš záměr uvést nejstarší vozidlo městské hromadné dopravy v Jihlavě do co nejlepšího stavu," uvedl k převozu tramvaje do Jihlavy primátor Jaroslav Vymazal (ODS).

Příběh stroje vyrobeného ve Štýrském Hradci začal 26. srpna 1909, kdy vyjel po dráze vedoucí z dnešního Masarykova náměstí na současné hlavní vlakové nádraží. Od roku 1948 asi do roku 1956 tramvaj jezdila v Opavě, dokud tam ještě byl zachován provoz tramvají. Až do loňského podzimu pak stála, už bez podvozku, na soukromé zahradě ve Slavkově u Opavy, kde sloužila jako seník.

„Ač je ve špatném technickém stavu, jednoznačnou zásluhu na tom, že dodnes existuje, má její předchozí majitel. Na střeše tramvaje udržoval krytinu, skříň byla v suchu. Zabránil například i tomu, aby překupníci z vozu vybrali dobové smaltované tabulky s pokyny pro cestující a řidiče," ocenil tajemník jihlavského magistrátu Lubomír Dohnal.

Předchozí majitel aktivitu města Jihlavy v záchraně tramvaje podporoval. „Pozvali jsme ho na případné slavnostní odhalení opraveného vozu. K našemu velkému zklamání se tohoto okamžiku pán nedočká, několik týdnů po prodeji tramvaje zemřel," poznamenal tajemník Dohnal.

Myšlenka navrátit a opravit první vozidlo jihlavské MHD trvá nejméně od devadesátých let, zájem o vůz měly také mimojihlavské spolky historických vozidel. Impulsem pro aktivity vedoucí k návratu tramvaje číslo 1 do Jihlavy byla renovace secesního mostu U Jánů, který byl v roce 1908 vystavěn právě kvůli zavedení tramvajového provozu ve městě.

Most tehdy nebývale moderní konstrukce nahradil původní nevyhovující dřevěný most s nízkou nosností. Na renovovaném mostu je několik desítek metrů kolejnic umístěných právě na upomínku dráhy, která vedla z Masarykova náměstí na hlavní vlakové nádraží.

ZUZANA MUSILOVÁ

Autor: Redakce

15.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Pachatel vzal z garáže úhlovou brusku

Do projektu Charita je v módě jsou zapojeni rovněž samotní klienti a uživatelé charitních služeb. V jednotlivých zařízeních žďárské oblastní charity se průběžně uskutečňují pravidelné tvůrčí díly Dany Dobřichovské, které jsou zaměřené na módu.
5

Móda návrhářky Dobřichovské bude pomáhat. Díky žďárské charitě

Překvapuje mě, jak ten čas letí, říká oslavenkyně Martina Sáblíková

Žďár nad Sázavou – Během své kariéry se Martina Sáblíková vypracovala v legendu světového rychlobruslení.

V Bystřici podepsali memorandum za zachování tmavé noční oblohy

Bystřice nad Pernštejnem – Memorandum o zachování tmavé noční oblohy na Bystřicku se v pátek 26. května podepalo v rámci astronomického odpoledne v aule bystřického gymnázia. Iniciátorem počinu je iniciativa Bystřická obloha, což je spolek amatérských astronomů. Akce se mimo jiné za Českou astronomickou společnost zúčastnil známý astronom a astrofyzik Jiří Grygar.

Meziříčští projednají zpochybněnou soutěž, zájemci se mohou zúčastnit

Velké Meziříčí – Debata meziříčských zastupitelů s vítězem architektonické soutěže na úpravu centram města Davidem Mikuláškem se uskuteční v úterý 13. června.

Vanko: Proti Břeclavi postavím pouze hráče, kteří budou mít maximální motivaci uspět

Žďár nad Sázavou – Tři kola před koncem letošního ročníku moravskoslezské divize D jde do tuhého. A to především ve spodní polovině tabulky, kde je na tři sestupová místa dobrých sedm kandidátů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies