Akce na několik měsíců výrazně zkomplikuje provoz ve městě.

Úplná uzavírka v opravovaném úseku Havlíčkovy ulice směrem k lokalitě u Herrmanna bude od dubna do půlky července, kdy se zde bude stavět kruhový objezd. Rekonstrukce za 43 miliony korun zahrnuje silnici II. třídy, kde projede až pět tisíc aut denně od křižovatky Havlíčkova a Krále Jana, dále komunikaci Herrmannova a Sokolohradská až po společnost Altec do městské průmyslové zóny. V průmyslové zóně přibydou podle investorů hlavně nové chodníky, které výrazně zvýší bezpečnost chodců. „Rozpočtované náklady na stavbu jsou hrazeny částečně Krajem Vysočina, město Chotěboř se bude podílet částkou zhruba 16 milionů korun," informoval starosta Chotěboře Tomáš Škaryd. Kraj Vysočina bude investice do stavby hradit částečně i z dotací z Evropských fondů.

Kruhový objezd vyřeší dopravu

„Stavba této části průtahu má být snazší, než byla rekonstrukce první části v úseku Zámecká a náměstí," upozornila Irena Šedová z odboru investic Kraje Vysočina s tím, že nejnáročnější částí stavby bude právě okružní křižovatka u Herrmanna. „Nová okružní křižovatka ale vyřeší dnes tak komplikovanou křižovatku U Herrmanna, kde se nám sbíhá sedm ulic, z hlediska dopravy bude určitě bezpečnější," zdůraznil projektant Tomáš Štefánek.

Stavba druhé etapy silničního průtahu je společnou investicí Kraje Vysočina a města Chotěboř. Od března bude na průtahu pracovat také firma Vodovody a kanalizace Havlíčkův Brod. „Budeme muset zrekonstruovat či vyměnit přes tisíc metrů vodovodu a 56 metrů kanalizace. Práce budou probíhat ve čtyřech etapách," upřesnil za vedení VaK Michal Janáček. Podle projektanta Tomáše Štefánka bude třeba v průběhu stavby průtahu upravit některé přechody pro chodce, které již nevyhovují současným dopravním předpisům, stejně jako autobusové zastávky.

O omezeních, které stavba nutně přinese obyvatelům města, obchodníkům i firmám, radnice a stavební firma informovaly veřejnost na veřejné besedě, které se zúčastnila necelá stovka občanů.

„Bydlíme v Herrmannově ulici, stavba bude přímo pod našimi okny. Jediný výjezd z naší bytovky vede přímo na staveniště. Zajímá nás, jak se dostaneme z domu," posteskla si rodina Lundových.

„Mě zajímá, jak dlouho bude skutečně stavba trvat a jak budou řešeny uzavírky silnic, protože v létě pořádáme velký Festival Fantazie, kdy do Chotěboře zavítají tisíce lidí," zajímal se Václav Pravda.

Obavy z komplikované dopravy kolem průtahu vyslovil také Stanislav Pavlíček. Podnikatele z firmy Profimix a Robotherm zajímalo především, jak stavba a následné objížďky omezí vstup do jejich podniku.

Jejich obavy jsou pochopitelné, v době, kdy probíhala první etapa stavby průtahu městem, si obchodníci stěžovali, že jim až o polovinu klesly tržby a vinili z toho právě stavbu průtahu, která omezila vjezd na náměstí.

První etapa stavby průtahu se uskutečnila před pěti lety, kdy město Chotěboř nechalo opravit celkem čtyři kilometry silnice od zámku až na náměstí. Omezení pro podnikatele i linkové autobusy byla tehdy větší, protože se práce týkaly přímo centra. Letos by se podle projektanta a vedení chotěbořské radnice neměly stavební práce výrazně dotknout chodníků, takže vstup do podniků, provozoven a obchodů v dotčené lokalitě by měl zůstat zachován. Konkrétní problémy mohou občané i podnikatelé s radnicí kdykoliv řešit.

Stavební firmou, která bude práce provádět, je společnost BERGER BOHEMIA a.s. Podle tajemníka městského úřadu Milana Linharta jde o novou firmu, která není na Vysočině příliš známá. Mateřské sídlo má v Plzni.