V krajském městě vyhodnotili výsledky monitorování kvality ovzduší v letech 2010 až 2013. S trochou nadsázky lze říci, že lidé v krajském městě dýchají to, co si do vzduchu sami vypustí. Největší emisi prachových částic do ovzduší totiž způsobují domácí topeniště a doprava, menší částí se na výsledku podílí velké průmyslové závody.

V loňském roce došlo ve srovnání s předchozím rokem k mírnému zhoršení koncentrace poletavého prachu a oxidu dusíku. Přesto jsou ale výsledky lepší než v prvních dvou letech měření. Hodnoty těchto částic zůstávají pod dlouhodobými imisními limity.

S denními limity škodlivin už situace tolik růžová není. Ročně je povoleno tyto hodnoty překročit maximálně v pětatřiceti případech. V Jihlavě se to v roce 2013 podařilo sedmadvacetkrát. „Ve dvaceti případech to bylo v zimním období, přesněji v lednu, únoru a prosinci. Vliv na tyto hodnoty tedy měla topná sezona," přiblížil výsledná čísla Robert Skeřil z Českého hydrometeorologického ústavu.

Vliv dopravy se zase projevuje v koncentraci oxidu dusíku. Tyto hodnoty byly největší na měřicí stanici umístěné v jihlavské firmě Automotive Lighting. Další stanice v Jihlavě, která tyto hodnoty sleduje, je umístěna na Základní škole Demlova v Jihlavě. „Těší mě výsledky z lokality na Březinkách, kde škola sídlí. Přestože jde o nejvytíženější sídliště, tak je zde dobrá kvalita ovzduší," dodal k výsledkům náměstek primátora Rudolf Chloupek (ČSSD).

Vyšší koncentrace oxidu dusíku v průmyslové zóně oproti roku 2012 mohla být podle Kateřiny Ruschkové z jihlavského odboru životního prostředí způsobena opravou mostu přes přivaděč na Pávově. Ovzduší tam výrazně ovlivňuje i blízkost dálnice D1.

Největším problémem ale zůstávají domácí topeniště a osamostatňování rodin v otázce zásobování teplem. Centrální systémy upadají a lidé se stávají v této otázce nezávislými. „Jde o typický český přístup, kdy lidé dávají přednost nezávislosti a topí malými zdroji na pevná paliva. Ovšem za cenu horší kvality ovzduší," poznamenal Jiří Kos, náměstek ředitele Krajské hygienické stanice Kraje Vysočina v Jihlavě.

Každoroční měření kvality ovzduší v Jihlavě stojí zhruba půl milionu korun na rok a z poloviny ho platí Kraj Vysočina a druhou půli uhradí statutární město Jihlava.