Jaro je v plném proudu a památky na jižní Moravě a Vysočině plní turisté. Tradičně nejvíc je lákají hrady a zámky. Nejnavštěvovanější z nich, zámek Lednice na Břeclavsku, nabízí příjezd po stoleté železnici. „I letos jsme zachovali jízdy historickými vlaky," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Od května do září vyráží na desetikilometrovou trasu historického vlaku z Břeclavi do Lednice o víkendech a svátcích stovky turistů. „Učitelé ze škol měli zájem o rozšíření v květnu a červnu i na dny v týdnu. To ale nevyšlo," uvedl Jaroslav Martinek ze společnosti, která v Lednici převáží turisty na lodích zámeckým parkem.

Starých tratí, které dělníci postavili už za Rakouska-Uherska, je v obou krajích víc. Na rozdíl od Lednice se s nezájmem potýkal úsek mezi Uhřicemi a Ždánicemi na Hodonínsku. V roce 2010 ho mikrore-gion Ždánicko koupil za tři miliony korun a za stejnou částku prodal koleje. Železo tam nahradí asfaltový koberec. Stavba dlouho plánované cyklostezky začne v následujících dnech.

Projekt je rozdělený na tři části. „Celkové náklady přesahují padesát milionů korun. Začali jsme úsekem mezi Želeticemi a Dražůvkami. Svrchní vrstvu položíme na jaře," uvedla starostka Násedlovic a předsedkyně mikroregionu Vlasta Mokrá. Cyklostezku dělníci dokončí příští rok.

Ždánická trasa pro výletníky není na Hodonínsku první, která vyroste v místě zrušené železnice. V roce 2012 cyklostezka Mutěnka nahradila stejnojmenný úsek, po kterém jezdila lokálka z Kyjova do Mutěnic.

Likvidace této trati vadí třeba Milanu Řihánkovi. „Po omezení nákladní dopravy nastal rozmach osobního provozu a lokálku lidé využívali. První rána nastala při zjednodušení dopravy, díky čemuž mohl jet po celé trati jen jeden vlak," poznamenal Řihánek.

Definitivní zásah podle něj Mutěnka dostala změnou systému. „Vlaky na sebe v Kyjově nenavazovaly a potkávaly se pravidelně na záhlaví, tedy na začátku stanice," vysvětlil příznivec železniční dopravy.

Rušení zasáhlo také trasy na Vysočině, například spoj z Moravských Budějovic do Jemnice na Třebíčsku, který byl v provozu od roku 1896. Poslední vlak vyjel z Jemnice na silvestra roku 2010. Podle předsedy Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Martina Kouřila nebyl důvodem nedostatek cestujících. „Lidé vlak stále využívali, zhruba dvacet na spoj. Když jely děti do školy, byl vlak nacpaný," řekl Kouřil.

Nyní se obce na trati snaží shánět peníze a provozovat víkendové spoje o letních prázdninách. Spolek také koupil vlastní lokomotivu a dva vagony, které zrenovoval, a soupravu využívá jako výletní vlak.

Jinde zase z vlakových zastávek začínají mizet železničáři, třeba na Pelhřimovsku. Trať z Havlíčkova Brodu do Humpolce funguje už století. Dnes je ale v celém jejím úseku provoz obsluhovaný pouze z Havlíčkova Brodu. Železničáři, s výjimkou pokladní, nejsou ani na konečné v Humpolci.

Přesto trať nezahálí. „Na některé spoje nasazujeme soupravy RegioSpider, které uvezou jedenasedmdesát sedících a stejný počet stojících cestujících. Někdy počet míst dokonce nestačí," poznamenala Lenka Horáková z regionálního pracoviště Českých drah.

Zájemce si drží i akčními jízdami. Od října minulého roku Jindřichohradecké místní dráhy nově vypravují modernizované motoráky, které poutají pozornost kruhovými okny. Podle nich se jim přezdívá Nautilus nebo Ponorka. Provozování lokálky ale není bezproblémové. Loni společnost odvrátila insolvenci.