VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návrhy jízdních řádů vypadají slibně, ale jsou v nich i chyby

Vysočina - Příští jízdní řády, podle nichž budou cestovat lidé napříč Vysočinou od letošního prosince, by mohly vypadat lépe než ty aktuální. Definitivní podobu získají sice jízdní řády teprve v nadcházejících měsících, ale rodící se podoba regionální veřejné dopravy vypadá slibně. Na druhé straně se v návrzích, nad nimiž se právě v těchto týdnech starostové měst a obcí schá-zejí, už objevily i chyby.

11.3.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Konečná podoba jízdních řádů pro příští rok bude známa v srpnu. Do té doby budou mít tvůrci čas zapracovat do konečného znění připomínky, případně se k podnětům ještě vrátit.

Starosta Lukavce na Pelhřimovsku František Pinkas (KDU-ČSL) se v půlce února zúčastnil schůzky k připravované organizaci regionální autobusové dopravy a do městyse, v jehož čele stojí, se mohl vracet spokojen. „Ze schůzky jsem si odnesl zjištění, že se dopravní obslužnost pro Lukavec i celý mikroregion výrazně vylepší," pochvaloval si Pinkas. Pro podobu připravované dopravní obslužnosti je podle něho charakteristické, že se začala akceptovat i jiná než jen ryze ekonomická kritéria. „Na dopravní obslužnost se začíná pohlížet z jiného úhlu, než jak tomu bylo v předešlých letech," všiml si Pinkas.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Tohle musíte vidět. U Chlébského potoka kvetou desetitisíce bledulí

Pro dopravní obsloužení Lukavce, a podobně je tomu ve většině mikroregionů Vysočiny, je důležitá promyšlená organizace regionální autobusové dopravy.

Zástupci Golčova Jeníkova, kteří absolvovali přípravné schůzky k autobusové dopravě v Chotěboři a v Havlíčkově Brodě, naopak úplně spokojeni nebyli. „V návrhu jízdních řádů by měl jezdit jeden autobus tak, že by děti přicházely do školy později, a jeden spoj by vypadl úplně. Samozřejmě že jsme k tomu měli připomínky a chceme zápis z jednání s tím, jak se tato věc bude řešit," poukázal naopak na negativní zkušenost starosta Golčova Jeníkova Vlastimil Marušák (nezávislý).

Ve středu se v Přibyslavi uskutečnila i první schůzka, která se zabývala příští podobou železniční regionální dopravy a s ní souvisejícím jízdním řádem.

Přibyslavské přípravné schůzky se zúčastnila také obchodní ředitelka Českých drah pro Kraj Vysočina Lenka Horáková. „Z mé osmileté zkušenosti to byla jedna z nejkonstruktivnějších koordinačních porad. Přestože na podrobnosti je ještě čas, už teď mohu říct, že nedojde k žádné redukci regionální železniční dopravy, tedy že nikde nebudou žádné vlaky zrušeny. Naopak na některých tratích dojde k rozšíření počtu spojů," přiblížila Horáková.

Na schůzce se projednávaly připomínky a doplňující návrhy zejména k podobě regionální železniční dopravy na Havlíčkobrodsku a Žďársku. Zástupci už zmíněného Golčova Jeníkova na schůzce nebyli. „K podobě regionální železniční dopravy jsme připomínky neměli. Jednak nám vyhovuje a pak není pro město tak důležitá jako doprava autobusová," poznamenal starosta Marušák.

Příští týden se uskuteční podobné přípravné schůzky ještě v Jihlavě a v Okříškách. Teprve po nich bude jasné, jaké připomínky či požadavky starostů měst a obcí případně nebudou uspokojeny. V Přibyslavi ve středu žádná zásadní připomínka nezazněla. „Já se mohu vyjadřovat k připomínkám, které označuji jako technické či technologické. V tomto směru žádná připomínka na schůzce nepadla," řekla Horáková.

ČTĚTE TAKÉ: Stoletá oslavenkyně: Člověk má žít jednoduše, skromně a střídmě

Se starosty se nad přípravou nové podoby regionální železniční dopravy scháze- jí nejen zástupci Českých drah, v jejichž kompetenci je určit například čas, za jaký je souprava schopna tu kterou trať zvládnout, ale rovněž zástupci Správy železniční dopravní cesty.

Nyní je zřejmé, že dojde k posílení regionální železniční dopravy dokonce dříve než s novými jízdními řády. Přinejmenším jedna novinka začne platit už letos v červnu. „Bude zaveden nový vlak Žďár nad Sázavou Nové Město na Moravě, který pojede nejen v pracovních dnech, nově i v sobotu a v neděli. K této změně dojde od 11. června 2017," sdělila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Právě krajský úřad má při přípravě jízdních řádů klíčovou roli.

Už je rovněž známo, že od prosince, tedy v jízdním řádu vlaků 2017/2018, se chys-tá prodloužení trasy vlaku Os 5940 v pracovní dny až do Havlíčkova Brodu. Ten doteď končil ve Světlé nad Sázavou. V souladu se systémem Veřejné dopravy Vysočiny budou zavedeny nové osobní vlaky Žďár nad Sázavou Velké Meziříčí s jízdní dobou 31 minut. „Pokud jde o obslužnost oblastí Pelhřimovsko, Třebíčsko a Jihlavsko, budou schůzky dokončeny až příští týden, proto zatím nemám více informací," připomněla mluvčí Svatošová.

Právě zmíněný systém Veřejné dopravy Vysočina, něco na způsob integrovaných dopravních systémů, bude mezníkem pro všechny druhy veřejné hromadné dopravy v kraji. Na hejtmanství už vědí termín, kdy by měl být spuštěn. „Zatím vše nasvědčuje tomu, že by se tak mohlo stát v roce 2019," dodala Svatošová.

ČTĚTE TAKÉ: Jako první přijde na řadu skatepark

Autor: Jiří Jíra

11.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Po 160 schodech šplhá na 36 metrů vysokou rozhlednu pestrá skladba lidí od turistů a rodičů s dětmi až po svatebčany.

Meziříčská rozhledna je hitem

Mladá fotografka portrétuje nejraději v plenéru, ale především kvůli snímkům dětí si nyní ve Žďáře nad Sázavou otevřela vlastní ateliér. Chce v něm dokázat, že ateliérová fotografie má i po smrti deskových přístrojů a nástupu zrcadlovek a mobilů právo na
12

Snímky málokdy končí v albu, říká fotografka

Dýmovnice aneb proč nejít na hokej...

Hokejové derby přinášejí napětí, vzrušení a emoce diváků, ale čeho je moc, toho je příliš. V hokejovém městě jako je Havlíčkův Brod jsem strávil studentská léta, trénoval a zrovna tak vzhlížel k osobnostem tohoto klubu. Nevím, jak by se páni Chytráček se Suchým a jiní velikáni dívali na dnešní fanoušky, ale rozhodně do smíchu by jim nebylo.

Soudce Novák chce od státu půl milionu za dojíždění na pobočku

Žďár nad Sázavou - Soudce brněnského krajského soudu Miroslav Novák se po státu domáhá proplacení cestovních náhrad ve výši půl milionu korun, které vynaložil na dojíždění poté, co byl nezákonně přeložen na jihlavskou pobočku soudu. Při pátečním projednávání své žaloby stáhl požadavek na další čtyři miliony korun za nemajetkovou újmu. Odůvodnil to tím, že nechce zatěžovat státní rozpočet. Podle žalovaného ministerstva spravedlnosti je však skutečným důvodem zpětvzetí to, že Novák chce v případě neúspěchu snížit náklady řízení, které by musel hradit.

Řidič nezvládl řízení, na následky zranění zemřel

Vysočina – Ve čtvrtek před jednou hodinou odpoledne vyjížděli policisté k tragické dopravní nehodě, která se stala na silnici druhé třídy mezi Bílým Kamenem a Větrným Jeníkovem.

Ve firmách je jedovatá voda i půda

Žďársko - První brněnská strojírna ve Velké Bíteši, Tokoz ve Žďáře nad Sázavou a také Mars Svratka. To jsou podle informací České inspekce životního prostředí (ČIŽP) tři lokality na Žďársku, ve kterých momentálně probíhají sanace starých ekologických zátěží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies