Ovšem, kdy je ten správný čas na to, koupit dítěti mobilní telefon?

Striktní pravidlo neexistuje, protože každé dítě je jiné. Vždy je potřeba mít na mysli vyzrálost dítěte a důvod, proč mobil potřebuje.

„Rodiče by dětem měli mobilní telefon pořizovat, až když ho bude opravdu potřebovat. Měli by tedy zvážit, jestli se jedná o nutnou věc nebo jen o rozmar jejich potomka. Rozhodně bych dítěti nedala mobil jako hračku. Nepotřebuje tam mít mnoho funkcí jako třeba fotoaparát nebo hry, ale důležité jsou praktické parametry," přiblížila ředitelka Pedagogicko psychologické poradny Pelhřimov Jana Svobodová.

Ta zároveň dodala, že mobil by měl plnit hlavně funkci spojky mezi dítětem a rodiči. „Moje generace do škol také dojížděla. Bez mobilních telefonů jsme se obešli, ale chápu, že dnes je jiná doba. Někdy kupují rodiče telefony dětem sami, protože jednoduše chtějí vědět, zda se dítě bez problémů dopravilo do školy či na ten který zájmový kroužek," sdělila Jana Svobodová.

Dvě věci jsou však jisté už nyní. Za prvé – Český národ vždy patřil k zemím s největší dostupností SIM karet v Evropě. Zjednodušeně řečeno loni připadalo na deset milionů lidí zhruba 13,5 milionu aktivních SIM karet a za druhé – klesá i průměrný věk, kdy dítě dostane svůj první mobil.

„O svůj první telefon si dcera řekla po nástupu do první třídy. Pár spolužáků už telefon mělo. Tehdy jsem jí řekla, že ho nepotřebuje, protože jsem jí do školy i na všechny mimoškolní aktivity vodila, takže nebyl důvod. Mobil jsme jí s manželem pořídili až s nástupem do třetí třídy, kdy začala chodit ze školy sama," zavzpomínala Jaroslava Křížková z Pelhřimova s tím, že se nejednalo o žádnou super moderní novinku, ale také to nebyl nijak zastaralý aparát. „Vybírali jsme tak, aby měl základní funkce a zároveň aby dcera společensky netrpěla," dodala se smíchem Jaroslava Křížková.

O hodinách už není zvonění slyšet

Rodiče při nákupu telefonu mají většinou obavy, aby dítě neprovolalo velkou sumu peněz, aby si při vyučování s mobilem nehrálo a v neposlední řadě, aby mu ho někdo neukradl.

Podle kantorů a Deníkem oslovených ředitelů základních škol na Pelhřimovsku mohou být rodiče bez obav. Ty tam jsou totiž doby, kdy dětem zvonily při hodině mobily.

„Před deseti lety jsme tyto případy řešili docela často, ale dnes s mobilními telefony nemáme sebemenší problémy a proto ani pro jejich používání nemáme žádná pravidla. Děti jsou ukázněné, o hodinách nechávají telefony v aktovkách či lavicích. Řekl bych, že se ani moc nevytahují a nepředhánějí v tom, kdo má lepší přístroj. Chápou, že mobil je prostředkem pro informace, především pro jejich rodiče," nechal se slyšet ředitel Základní a Mateřské školy Košetice Jaroslav Skolek. Podle něj by telefon měly mít děti ve druhé, třetí třídě.

Obdobné zkušenosti má i ředitel Základní školy Na Pražské v Pelhřimově Luděk Charouzek. „Školáci většinou respektují používání mobilních telefonů. Samozřejmě se občas stane, ale je to velká výjimka, že si dítě hraje o hodině s telefonem. Pak mu ho učitel zabaví a vypne s tím, že si ho mohou rodiče kdykoliv vyzvednout," řekl Charouzek.