Souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga udílí krajský úřad na základě žádosti školy nebo školského zařízení, která je doplněna o stanovisko poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně-pedagogického centra)," říká k problematice asistentů pedagogů za vedení krajského odboru školství, Petr Adam.

V kraji je stanovena podle Adama metodika postupu udělování souhlasu se zřízením funkce asistenta pedagoga se stanovením kritérií pro hodnocení míry podpory. Podpora vzdělávání dětí, žáků nebo studentů se speciálními vzdělávacími potřebami formou pedagogické asistence je nejvyšší mírou podpory, poté co byly využity všechny možné kroky v rámci podpůrných opatření, jako je například také individuální přístup pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě, stanovení individuálního vzdělávacího plánu a podobně.

„Zda je nezbytně nutné pro zajištění vzdělávání dětí, žáků nebo studentů se speciálními vzdělávacími potřebami formou pedagogické asistence, posuzuje poradenské zařízení v souladu s nastavenými kritérii, které byly stanoveny na základě dlouhodobé odborné diskuse vedené mezi všemi poradenskými zařízeními působícími v Kraji Vysočina bez rozdílu zřizovatele," upřesňuje Adam.

Podle něj tak vznikla objektivní metodika pro posuzování potřeb míry podpory, kdy bylo stanoveno, že všechny nejednoznačné případy budou komisionálně posuzovány (odbornou komisi tvoří zástupci všech poradenských zařízení působících v Kraji Vysočina). Krajský úřad Kraje Vysočina následně posuzuje žádosti o zřízení funkce asistenta pedagoga v souladu s doporučením poradenského zařízení, respektive výstupu z jednání odborné komise.