„Aby investice plánované na rekonstrukci v následujících dvou letech byly efektivní, musí se v modernizaci pokračovat," je přesvědčen Aleš Kratina ze spolku Regio 2020 a vedoucí odboru dopravy na třebíčské radnici.

Kdy by k dalšímu zmodernizování trati vedoucí přes Třebíč mohlo dojít, bude záležet i na tom, kdy se podaří elektrifikovat úsek Brno Zastávka u Brna. „Dále závisí na ekonomické návratnosti elektrifikace, což právě zpracovává technicko-ekonomická studie. Její výsledky nám řeknou, v jakém rozsahu by byla. Jestliže dopadne vše v pořádku, mohlo by se orientačně začít se stavbou od roku 2019," informoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Elektrifikace trati by lidem měla přinést další zrychlení dopravy. „Bude možnost nasadit výkonnější stroje. Nyní, pokud nasadíte poměrně výkonnou lokomotivu, tak do kopce u Rapotic jede maximálně padesátikilometrovou rychlostí. Elektrická tam může jet osmdesátkou. Přinese to větší stabilitu a cestovní rychlost v celé délce trati," popsal Kratina.

Budou dvě koleje?

Další zrychlení by mohlo přinést případné přidání jedné koleje. Díky tomu by nemusela vznikat častá zpoždění zapříčiněná čekáním na další spoje na trati. To se však nechystá. „Zdvoukolejnění úseku ze Zastávky u Brna do Jihlavy se nepředpokládá, jelikož se nejedná o natolik vytíženou trať. Investiční náklady by byly natolik vysoké, že by stavba absolutně nevyšla v kladných ekonomických ukazatelích. To je hlavní požadavek na financování ať už z evropských finančních prostředků, tak z prostředků České republiky," vysvětlil Illiaš.

Spolu s elektrifikací by se navíc mohly opravit další úseky trati a peníze by šly také do modernizace náměšťského nádraží. „Už teď je zřejmé, že bude mít několik nástupištních hran, včetně podchodu na ostrovní nástupiště. Ten by mohl pokračovat pod kolejištěm, aby spojil obě části Náměště," dodal Illiaš.