„V současné době evidujeme 4590 uchazečů o zaměstnání. V nabídce je 250 volných pracovních míst,“ přiblížil situaci v okrese ředitel úřadu práce Jiří Hrdlička. Míra nezaměstnanosti na Jihlavsku dosahuje úrovně téměř 7,4 procenta.

Hlavně počet volných míst se během ledna výrazně snížil. Koncem loňského roku jich úřad práce evidoval v počtu 612.

Obavy ze ztráty práce jsou v těchto dnech patrné u zaměstnanců v jihlavské průmyslové zóně. Reportér Deníku oslovoval lidi například na autobusových zastávkách před firmou Bosch Diesel.

Většina oslovených se k situaci vůbec nechtěla vyjadřovat. „V Boschi jedeme normální třísměnný provoz. Teď poslední týden některé provozy ale vůbec nejedou,“ poznamenal anonymně jeden mladý muž.

„Odstávky v souvislosti s krizí jsou,“ připustil jiný, tentokrát starší zaměstnanec největší vysočinské firmy.

„Osmihodinové směny jsou horší než dvanáctky, i na peníze. Nemáme příplatky za víkendy a za nepřetržitý provoz. To na obyčejného zaměstnance dělá minus asi dva až tři tisíce korun měsíčně,“ uvedl další z dělníků.

A co na současnou situaci říká odborový předák ve firmě Bosch Jiří Valenta? „Určitá pravidla jednání jsme si stanovili koncem loňského roku. Jako den pro odstávky byl stanoven pátek s tím, že podle situace to mohou být i další dny v týdnu,“ uvedl Valenta.

Zaměstnanci firmy jsou v případě odstávky doma za náhradu, která činí 75 procent mzdy. Další jednání mají zástupci odborů s vedením firmy absolvovat již v pátek.

Situace na automobilovém trhu, na kterém se nepohybuje z jihlavských firem jen Bosch, ale třeba i Automotive Lighting nebo Motorpal, je dlouhodobě nejistá.

Bosch na tuto situaci reaguje jednáním s odbory. „Tématem je například zkrácení pracovní doby. Nejedná se o propouštění,“ vyjádřila se mluvčí jihlavské firmy Bosch Diesel Kateřina Šimonová.

Stejná jednání probíhala v minulých měsících třeba i v závodech Bosch v Německu.

„Do září 2008 vypadalo všechno úplně v pořádku. Náš obrat se držel měsíc po měsíci na úrovni roku 2007, nebo dokonce nad ní. V říjnu a listopadu jsme ale sklouzli do minusu asi o 20 procent. A prosinec je ještě horší,“ vyjádřil se pro německý časopis „Auto motor sport“ Bernd Bohr z nejužšího vedení koncernu Bosch.

Situace ve vysočinském krajském městě je podobná té v Německu. „V novém roce se výroba rozjela v našem závodě v Jihlavě celkově dobře,“ uvedla mluvčí Šimonová.