VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kudy vést rychlostní trať na Vysočině je stále otázkou

Vysočina - Klid kolem vedení vysokorychlostní tratě (VRT) přes Vysočinu je pouze zdánlivý.

11.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/archiv

Územní plán kraje s tratí počítá, problémem je fakt, že dosud nebyla jasně vytyčena přesná trasa. Jedno je však zřejmé, měla by v maximální možné míře kopírovat dálnici D1.

„Na trase Jihlava až Brno je trať víceméně usazená, více variant existuje v trasování mezi Jihlavou a Prahou. V současné době nelze říci, která z nabízených variant bude pro vedení v tomto úseku nejlepší," popsal aktuální stav trasování VRT náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl.

Před několika lety bojovalli proti jedné variantě ve Vyskytné nad Jihlavou. Sepisovali zde dokonce petici, ve které vysvětlovali důvody, proč je trasování přes obec nesmyslné. Nyní se zdá, že mají částečně vyhráno. „Varianta, proti které jsme bojovali, z aktuálního územního plánu České republiky vypadla. To sice neznamená, že jsme vypadli úplně, ale už by to byl složitější proces," uvedl starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. Na tahu je podle něj nyní především vláda a Ministerstvo dopravy, které bude mít při trasování poslední slovo. Také podle Joukla bude záležet, kudy Ministerstvo dopravy trať nakonec povede.

Tato otázka bude také předmětem květnové konference o vysokorychlostní trati, která se uskuteční na Třebíčsku. Postupné dílčí kroky v realizaci VRT už se dějí. Plánují se realizace návazných tratí Okříšky Třebíč Brno či Kostelec u Jihlavy Telč Slavonice.

Podle Aleše Kratiny ze sdružení Regio, které připravuje květnovou mezinárodní konferenci, mají investice vést ke zvýšení bezpečnosti a pohodlí cestování. „Má dojít k opravě železničního svršku, stará zabezpečovací zařízení budou vyměněna za nová, dojde k opravám nástupišť tak, aby splňovaly normy pro moderní cestování. Cestující ocení bezstykovou kolej, která zabraňuje známému drncání při jízdě," uvedl Kratina. Svařené kolejnice umožní zvýšit rychlost vlaku.

Stejně jako se najíždí u Jihlavy na dálnici D1, tak by vlaky například od Třebíče za stanicí Jihlava město najížděly na vysokorychlostní trať Praha Brno. Jihlava připravila nultou etapu, vybudovala velké parkoviště. K této stanici má být v budoucnu přesunuto i autobusové nádraží.

Autor: Jana Kodysová

11.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jak reklamovat koupený dům či byt

Lubomír Lampíř
9

OBRAZEM: Úroda na Sádku je nejlepší za pět let. Suchu navzdory

Nevidomí zažijí ve žďárském zámku speciální prohlídky

Žďár nad Sázavou – Jedinečnou možnost zjistit, jak vlastně vypadá poutní kostel svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře nebo třeba chórové lavice, mají nyní ve Žďáře nevidomí návštěvníci. Speciální prohlídky pro ně zavedli v zámku Kinských.

Do participativního rozpočtu lidé přihlásili jedenáct návrhů

Žďár nad Sázavou – Při veřejném setkání budou představeny návrhy, které obyvatelé Žďáru poslali do participativního rozpočtu na příští rok. Do něj bylo stejně jako v letošním pilotním ročníku akce vyčleněno 600 tisíc korun.

OBRAZEM: Horácký džbánek zahájil Jaroslav Samson Lenk

Žďár nad Sázavou – Půlkulaté jubileum slaví festival folkové a country hudby Horácký džbánek. Letos se ve Žďáře nad Sázavou koná již po pětatřicáté. Dvoudenní festival začal v pátek krátce po 17 hodině koncertem Jaroslava Samsona Lenka s jeho doprovodem. Lenk se také po oba dva dny ujal role moderátora.

Patronkou Běhu pro hospic je Veronika Čamková

Velké Meziříčí – Několikanásobná juniorská mistryně České republiky v alpském lyžování a zároveň rodačka z Velkého Meziříčí Veronika Čamková se stala patronkou druhého ročníku Běhu pro hospic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení