VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prokop: Tuším, že se mohu posunout ještě výš

Praha – Jezdec Jipocar National Teamu Martin Prokop uvažoval o konci kariéry, teď se ale těší na nový tovární vůz. Ten je pro něj velkou výzvou.

10.1.2015
SDÍLEJ:

S velkým očekáváním vstupují do nové sezony Martin Prokop (uprostřed) se spolujezdcem Janem Tománkem (vpravo). Optimismem je nabíjí vidina nového továrního vozu.Foto: Deník/ Karel Líbal

Dočkal se. Po deseti letech mezi světovou elitou v rallye se jihlavský závodník Martin Prokop dočká vytouženého továrního vozu. V květnu by s ním měl odjet první závod v Portugalsku. Do té doby bude startovat na staré fiestě, familiárně přezdívané Fiona. Se svým spolujezdcem Janem Tománkem pro letošní rok plánují odjet dvanáct ze třinácti závodů světového okruhu. „Tradičně se nezúčastníme Austrálie," prozradil Prokop na úvod rozhovoru pro Deník.

Martine, okolo vaší účasti v letošní sezoně šampionátu bylo hodně spekulací. Nakonec jste se rozhodl opět naskočit do seriálu WRC. Co rozhodlo?
Především skutečnost, že v květnu budu mít poprvé tovární vůz. To moji motivaci ohromně zvedlo. Moc sezon už asi před sebou nemám a nyní cítím, že se mohu posunout opět o kousek výš.

Proč jste vůbec uvažoval o tom, zda má cenu pokračovat?
V loňské sezoně jsme udělali zhruba o dvacet bodů méně než v předloňské. A i když jsme dosáhli na řadu dobrých výsledků, celkově ta sezona nebyla moc úspěšná. Začalo to nehodou ve Finsku, po které jsme nemohli chytit rytmus ani v dalším závodě v Německu. Vše jsme potom vsadili na Francii, jeli naplno, ale přes riskantní jízdu nám to stačilo jen na desáté místo. To už jsem začal přemýšlet o tom, co dál. Přece jenom mám za sebou už přes sto závodů a otázka o budoucnosti tak přišla logicky na přetřes.

Od nové sezony si hodně slibujete. Budete mít nové auto, v něm vedle vás bude opět sedět nejlepší český navigátor, sám jste považován za nejlepšího českého pilota. Bude ta nadcházející sezona pro vás opravdu ta nejlepší?
Otázkou ale je, jestli to všechno bude stačit na ty nejlepší. Pořád jsme malý tým, naše auto je stále malinko pozadu. V květnu ale dostanu to nejlepší možné a pak to bude už jenom na mně. Potřebuji vstoupit dobře do sezony, aby se nám do května vyhýbaly problémy a nehody. Pokud se to podaří, budeme všichni v pohodě mentálně a připraveni na nové auto.

V čem bude tovární vůz lepší?
Největší změnou je jiný motor a převodovka. Podvozek fordu ještě stíhá i ty nejlepší, ale hodně daleko jsme za ostatními v rychlosti. Za volkswagenem jsme v tomto ohledu vlastně úplně mimo mísu. Na VW samozřejmě zatím nebudeme mít ani potom, ale určitě budeme konkurenceschopnější. Novinkou bude také to, že po letech opustím mechanické řazení, budu mít k dispozici pákové řazení pod volantem.

Jak se budete s novým vozem, který bude mít evidentně zcela jiné vlastnosti, sžívat? Může to být velký problém? Nebo prostě jen přesednete a hned budete rychlejší a lepší?
Největší problém bude určitě řazení. Kromě některých okruhových závodů jsem s řazením pod volantem nikdy nejel ostrý závod. Nemusíte sahat rukou dolů, jen u volantu zmáčknete nějaký kousek karbonové plošky. To bude asi největší problém. Pokud jde o fungování motoru a podvozku, s tím ford nikdy neměl problémy, dělá velmi dobře řiditelná auta příznivá pro jezdce. Sžívání s novým vozem se proto tolik nebojím. Jen je možné, že ze začátku občas sáhnu dolů po páce, která tam nebude. (smích)

Takže starý vůz ihned odstavíte? Nebudete mít nějakou dobu vozy dva?
Na to nebude vůbec prostor. Protože čas mezi Argentinou a Portugalskem je opravdu krátký. V Argentině pojedu naposledy se starým modelem, poté budou tak maximálně dva dny na testování nového. Času bude extrémně málo. Ale na to už jsem si zvykl, že nemám šedesát testovacích dnů, ale jen deset. A během té doby musím udělat tolik práce, které by tovární tým ani nezvládl.

Sezona odstartuje v Monte Carlu, kde jste před deseti lety debutoval. Je pro vás významné, že jste vydržel v seriálu tak dlouho? A s jakým cílem k letošnímu závodu nastoupíte?
Monte Carlo 2005 byla pro mě taková změna oproti tomu, co jsem jezdil do té doby, tedy české mistrovství, že se na to nedá zapomenout. Vzpomínám na to i trošku s nepříjemnými pocity, protože jsem tenkrát jel s Petrem Grossem, který momentálně leží v nemocnici a svádí tam opravdu těžký boj. Moc mě mrzí, že tohle výročí nemůžeme alespoň lehce oslavit spolu. Přiznávám, že jsem si nikdy nepředstavoval, že tam pojedu i za deset let znovu. Bohužel v Monte Carlu se mi nikdy výrazně nedařilo, jen v juniorech jsem tam dvakrát vyhrál, jinak jsem tam zajel spíše horší výsledky. Ta rallye je pokaždé nevyzpytatelná, neznámou bývá počasí i kvalita trati. Ale i s ohledem na vámi zmíněné výročí je pro mě další výzvou konečně tam zajet nějaký dobrý výsledek.

Jak vidíte letošní ročník šampionátu? Může někdo ohrozit Sébastiena Ogiera a Jari-Matti Latvalu, nebo si to zase rozdají i titul jen oni dva?
Myslím, že hodně napoví už Monte Carlo. Všichni s napětím čekají na to, co tam předvede Sébastien Loeb, jestli už je opravdu starý, nebo si na okruzích udržel formu. Celkově doufám, že se ostatní auta letos volkswagenu přiblíží a dominance toho auta, ne jezdců, skončí. Můj názor je takový, že jezdci VW nejsou ničím výjimečnější než ostatní. Určitě nejsou lepší, než býval Loeb. Ale to auto je prostě na vrcholné úrovni a je vidět, že měli dostatek prostředků na přípravu bezkonkurenčního auta.

Letos jste začal uvažovat i o konci kariéry, který jste nakonec odložil. Je tedy tohle vaše poslední sezona, nebo vás vidina nového vozu nabíjí natolik, že jste tuhle myšlenku zcela opustil?
Rozhodně nechci brát tuto sezonu jako poslední. S tím do toho nejdu. Ale reálně si budu s týmem povídat, co má dál smysl. Pokud třeba během sezony zjistíme, že to fakt nejde, že už toho je na mě moc, podobné myšlenky určitě znovu vytanou. Letos však budu mít k dispozici všechno, co jsem si kdy přál mít, takže odjedeme sezonu a po ní vše vyhodnotíme. Říkat nějaká silná slova o konci ale nebudu.

Autor: Karel Líbal

10.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vítězné snímky soutěže Letní a barokní Vysočina. Pobočenský rybník - Veronika Pilařová (Letní Vysočina, 2. místo)
7

Fotosoutěž Letní barokní Vysočina má sedm vítězů

Petr Weiss
1 5

Sexuolog Weiss půjde k soudu v říjnu. Hrozí mu trest až šest let vězení

V Medlově se už mohou výletníci koupat

Žďársko – Nadšenci pro koupání v přírodních nádržích si už mohou bez obav zaplavat i v rybníku Medlov. Voda tam před dvěma týdny dostala „čtyřku“ – kvůli velkému množství sinic nebyla vhodná ke koupání, i když jeho předchozí striktní zákaz (stupeň 5) už tam hygienici zrušili.

Ze dvora rodinného domu zmizelo jízdní kolo

Radňoves – Policisté z Velkého Meziříčí řeší případ krádeže, ke kterému došlo v úterý 15. srpna v Radňovsi. Dosud neznámému nenechavci se tam v jednom rodinném domě zalíbilo jízdní kolo Kellys červené barvy.

Obnova Bouchalek bude nakonec skromnější

Žďár nad Sázavou – Skromnější obnova sportovního areálu na Bouchalkách ve Žďáře nad Sázavou. Takový je aktuální plán města na to, jak se vypořádat s dosluhujícím zázemím pro fotbalisty i tenisty.

Pálenice se teprve rozjíždí, slabší začátek zavinily třešně

Vysočina – Padesát. Tolik pěstitelských pálenic funguje na Vysočině podle statistiky Celního úřadu pro Kraj Vysočina. Většina z nich však sezonu teprve startuje. Může za to nedostatek třešní. Palírník Roman Koudela z Polné na Jihlavsku začne až v září.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení