Loni byl devátý, letos sedmý. Jihlavský jezdec Martin Prokop s navigátorem Michalem Ernstem překonal všechny nástrahy neobvykle náročného ročníku Rallye Monte Carlo a z úvodního podniku mistrovství světa v rallye si po dramatické sobotní etapě plné zvratů odváží cenné body za sedmé místo do celkové klasifikace.

Neuvěřitelně dramatický průběh se šťastným koncem pro českou posádku nabídl poslední den Rallye Monte Carlo. Stačil jen první ze tří plánovaných průjezdů legendární rychlostní zkouškou Moulinet, jejíž součástí je překonání vyhlášeného Col de Turini, aby se naplnilo pořekadlo o nevyzpytatelnosti rallye, která prý vždy končí až na cílové rampě. Na otřepaném rčení „o neházení flinty do žita" a dalších otravných pověrách asi něco bude.

Propastná ztráta

Nebo jinak. Dalo by se snad čekat, že z desátého místa se ztrátou přes deset minut na nejbližšího závodníka před sebou se dá během chvíle poskočit na sedmou pozici? Přívaly sněhu a s obtížemi sjízdné úseky rychlostních zkoušek dokonale zamíchaly pořadím nejen v top 10 celkové klasifikace. „Čekali jsme, že na trati bude marast, ale tohle zaskočilo naprosto všechny posádky. Někdo stihl na podmínky ještě včas zareagovat, jiní to neustáli a závod pro ně poslední den skončil. My jsme se dostali bezpečně do cíle, ale bylo to něco neskutečného," líčí pobaveně jihlavský pilot Fordu Fiesta WRC.

„Bylo to neuvěřitelné, všichni jsme se vyplašeně šourali v husté sněhové břečce. Kdo zkusil pořádně závodit, neviděl cíl erzety. Já jsem se pokusil taky trochu sportovat, ale hned v první nebezpečné zatáčce byl málem venku. Hned za dalším rohem stálo zmačkané auto Latvaly a po chvíli se na silnici se začaly objevovat díly z Fordu Rusa Novikova, který ho táhnul dál i s uraženým kolem, jako by si myslel, že ty závody nějak dojede. Bojoval s tím celkem dlouho, ale pak jsem ho také objel odstaveného. A za chvíli Hänninena. Odvrkal jsem si to prostě na dvojku a málem dostal křeč do nohy, jak jsem stále brzdil. Na další rychlostce to bylo o trochu lepší, jelo se v kolejích a byl i nějaký grip. Další Turini si již všichni hlídali, jen Ostberg tam něco provedl na zadním kole, ale dostal se do servisu," popisuje Prokop dění na trati.

Po půlhodinovém servisu v Monaku měly následovat dvě poslední rychlostní zkoušky Rallye Monte Carlo, včetně legendárního noční průjezdu přes Col de Turini, ale ředitelství závodu se je na poslední chvíli rozhodlo zrušit, a tak se za celkové výsledky vyhlásily ty po rychlostní zkoušce číslo 16. Díky výpadku tří jezdců, vlastní bezpečné jízdě a konzistentnímu výkonu se Prokop posunul na sedmé místo a odváží si šest bodů do hodnocení jezdců.

„Je to pro nás po celé náročné soutěži neuvěřitelný výsledek, který byl ještě v sobotu ráno absolutně nereálný. Předchozí etapy pro nás byly občas frustrující, ale vydrželi jsme, a to je právě krása rallye sportu. Možná si někdo pomyslí, že to tentokrát bylo, jak se říká „na hyenu". No jasně, bylo, ale musel jsem si tady Monte odřídit, Michal odnavigovat a mechanici v zimě a vlhku odmakat. Také jsme si zažili pár krizovek, ale ustáli to. A hlavně kdybych jel stylem věnec, nebo kotrmelec, jako někteří kluci, tak doteď lovím s baterkou po lese kousky z auta," filozofuje Martin Prokop.

„A já bych nás odhlašoval ze Švédska, protože bys tam možná neměl s čím jet," doplňuje uvolněnou atmosféru manažer týmu a Martinův švagr Quirit Müler.