„Naše auto je plně srovnatelné s ostatními ve své třídě, jako je třeba Polaris. Nemůžeme se srovnávat s první dvacítkou, kde jedou tovární auta. Naše místo je od pětadvacátého místa dál," říká Rostislav Plný, šestatřicetiletý závodník z Havlíčkova Brodu.
Slabé autíčko se v absolutním pořadí mohlo měřit se silnějšími jen v terénu, kde bylo bahno. „Ale i tak je auto konkurenceschopné hlavně v těžkých etapách. V jedné z nich se nám podařilo zajet i jednatřicáté místo, přestože jsme měli defekt a měnili jsme variátorový řemen," popsal spolujezdec Plný.
Ten se, coby pilot se zkušenostmi ze závodů čtyřkolek i bugin nejdříve střídal za volantem. „Zpočátku jsme oba jezdili přejezdy i měřené úseky. Ale pak jsme si uvědomili, že větší šance dosáhnouc cíle bude, když já se nebudu zlepšovat v řízení a Dušan zdokonalovat v navigaci," popsal Plný.
Zdokonalovat se však oba členové posádky museli v opravách svého stroje. „Kvůli různým opravám jsme dojížděli etapu o tři až čtyři hodiny později než nejrychlejší posádky. Neměli jsme tým mechaniků ani jiný servis, takže jsme po etapě opravovali s Dušanem buginu až do rána a šli spát pár hodin před startem další etapy," říká navigátor.
Buginy vyrážely na trať obvykle mezi sedmou a osmou hodinou a oba závodníci byli rádi, když se po deseti dvanácti hodinách dostali do bivaku. „V bugině jsme měli teplotu někdy až sedmdesát stupňů. V každé etapě se nám přihodilo něco. Při opravách, které jsme si i na trati dělali sami, jsme museli dávat pozor i na horký písek. Ten cítíte i přes boty," říká Plný.
Ve výsledkovém servisu dakarské rally figurovala buggy s číslem 391 v kategorii automobilů naposled na celkovém devětašedesátém místě, pořadí třídy T3 light pořadatelé průběžně nezveřejňovali. Potom však přišel konec. „Na start jedenácté etapy jsme nemohli nastoupit pro poruchu. Pořád nevíme, co se stalo. Pravděpodobně jsme podcenili filtraci, která vzhledem k vysokým otáčkám a teplotám motoru musí být lepší než originální," popsal Plný. Auto dorazí do přístavu Le Havre v půli února. Pak teprve budeme vědět, co se vlastně stalo," doplnil.
Přestože je soutěžní stroj ještě na lodi, posádka už plánuje. „V první řadě musíme opravit naši techniku a pak uvidíme. Ve hře na příští Dakar je jak nová bugina, tak možnost, že bychom jeli autem. Záleží však samozřejmě na tom, kolik se nám podaří sehnat peněz. Bugina je přece jen levnější než auto," vysvětlil Plný s tím, že již spolu s parťákem plánují účast na Silk Way Rally a některé ze soutěží v severní Africe.
Myšlenku, že by na příští Dakar necestoval, si Plný přes veškerá prožitá utrpení nepřipouští. „Dakar je jen jeden. I přesto, že je účast na této soutěži tak nákladná a náročná, stojí určitě za to tam být. Takovou konkurenci a atmosféru nikde jinde na světě nenajdete. Kvůli téhle fantastické atmosféře my závodíme," vysvětlil havlíčkobrodský závodník Rostislav Plný.
Jaroslav Benák