VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Letadlu odešly motory a doplachtilo do lesa

Vysočina - Pulkov - Zdevastovaný letoun L-39, který havaroval ve čtvrtek poblíž Biskupic – Pulkova, včera armáda nechala přepravit zpět na letiště.

18.12.2010
SDÍLEJ:

Letadlo po dopadu nijak výrazně nezpustošilo les, ani se nerozpadlo. Stejně tak nedošlo k výbuchu. Včera jej armáda vyprostila a odvezla na leteckou základnu k Náměšti. Černou skříňku vojáci objevili už ve čtvrtek a předali ji inspekci.Foto: DENÍK/ Hana Jakubcová

U vesničky Pulkov, která je mimo veškeré frekventované trasy, bylo včera mimořádně rušno. Místní lidé, linkové autobusy i pošťačky měli co dělat, aby projeli. Všude byla zaparkovaná vojenská auta. Ve čtvrtek navečer totiž pár set metrů od posledního domu spadlo do lesa armádní letadlo L-39 Albatros z domovské vojenské letecké základny u Náměště. Oba piloti se stihli katapultovat, z nehody vyvázli bez zranění. V pátek se na místo vypravil vojenský vyšetřovatel leteckých havárií. Rovněž přijela těžká technika, která okolo poledne začala zdevastovaný stroj nakládat, odpoledne jej převezla do hangáru na základnu k Náměšti. Zde nějaký čas pobude, a pak ho vojáci převezou k expertízám do Prahy. „Po dobu vyšetřování příčin neštěstí přerušily stroje typu L-39 Albatros výcvik,“ informovala mluvčí letecké základny Sedlec – Vícenice u Náměště Štěpánka Skřipská.

Dopad z malé výšky

Podle toho, jak místo havárie vypadá, musel letoun dopadnout z velmi malé výšky při minimální rychlosti. Tomu odpovídají svědectví lidí z nedalekých Biskupic. Podle nich stroj letěl potichu, bez motorů a opravdu velmi nízko nad vsí směrem k místní části Pulkov. Pak se letoun naklonil, ozvaly se rány a rychle po sobě i záblesky. Na obloze se pak objevili oba piloti na oranžových padácích.

Albatros ulomil jen několik vrcholků stromů a dosedl na mýtinku v lese několik desítek metrů od silnice, drátů vysokého napětí a asi dvě sta metrů od Pulkova.

Podle zaměstnance letiště, který si přál zůstat v anonymitě, měl stroj při katapultáži výšku asi jen 300 metrů. Poté, co mu při manévru ve výšce několika kilometrů vysadily motory, ještě nějakou dobu plachtil oblohou. Ani po opakované snaze se pilotům motory nepodařilo nahodit. A tak se připravili na nouzové řešení. Klouzali vzduchem, navedli stroj nad neobydlenou zónu a jeden po druhém se katapultovali. Letoun měl rok výroby 1982, motory pak 1986. Právě měl za sebou kompletní revizi, tři měsíce na něm mechanici pracovali. Oba letci jsou piloti 1. třídy, tedy velmi zkušení. Otázkou zůstává, kolik paliva zůstalo v nádržích, že se letoun při dopadu nevzňal.

„Mohu zatím říct, že se nejednalo o chybu pilotů, ale technickou závadu, konkrétně selhání motorů,“ konstatoval velitel sedlecké základny Libor Štefánik. Zdevastovaný letoun ležel v lese „čumákem“ směrem k Biskupicím, tedy tam, odkud přiletěl.

„Piloti, když se katapultují, vyletí rychlostí 80 metrů za sekundu. Před tím odletí kryty kokpitu. V tu chvíli samozřejmě letadlo dostává úplně jiné vlastnosti, jde do turbulence. Je neovladatelné,“ popsal včera Václav Vlček, syn legendárního konstruktéra L-39 Jana Vlčka. Letadlo zná detailně, protože pracuje jako servisní technik Albatrosů zejména v zámoří. Podzvukových letadel se v Aeru Vodochody vyrobilo na 2800, stala se velmi oblíbenými po celém světě.

V USA je vlastní řada soukromníků a Vlček se jim o ně pravidelně stará. „Samozřejmě o té nehodě vím, sleduji to ve zpravodajstvích, nyní jsem v Chicagu, kde právě dělám pravidelnou údržbu letounu L-39. Jde o velmi spolehlivé stroje, mechanici musejí zapátrat v paměti, co a jak bylo před nehodou. Ale v žádném případě nechci být konkrétnější, protože jsem ten motor neviděl,“ pouze podotkl.

Podle jeho slov pilot, kterému odejdou motory v nízké výšce při manévru, nemá šanci na záchranu. Ve vysoké výšce ale normálně dojde k plachtění, klesavost je určena poměrem 1:8 v ideálních podmínkách. To znamená, že z výšky jednoho kilometru doklouže osm kilometrů. Armáda České republiky má deset Albatrosů na letecké základně u Náměště nad Oslavou a další stroje jsou v Pardubicích.

Autor: Hana Jakubcová

18.12.2010
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mišík

V Novém Městě vystoupí na jednom pódiu Mišík i Hlas

Exekuce.
DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

OBRAZEM: Jívoví doma jednoznačně smetlo Počítky

Žďársko – Vedoucí Bohdalov zvládl v 18. kole těžkou překážku v podobě utkání na půdě Osové Bítýšky. Zvedlo se béčko Bystřice a odskákaly to Hamry, poslední Vír podlehl Borům.

Dětem na síti hrozí kyberšikana, pedofilové i anonymita

Vysočina – Za rouškou anonymity na internetu se často skrývají různí podvodníci či pedofilové. Nejvíce ohroženou skupinou jsou podle zkušeností policie na Vysočině děti, především pak dívky ve věku mezi dvanácti a patnácti lety. Velkým nebezpečím je podle policie kyberšikana. „Jejím cílem je někoho úmyslně zesměšnit a ublížit mu, například prostřednictvím internetu, nebo mobilního telefonu," varuje policejní mluvčí Čírtková.

Slavonic Quartet zahraje i Dvořáka

Velké Meziříčí – Návštěvníci meziříčského Jupiter clubu se mohou v úterý 25. dubna těšit na zážitek z koncertu klasické hudby. Od 19 hodin tam vystoupí Slavonic Quartet.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Tyhle české sporťáky uměly i přes 300 km/h. A měly motory z tatrovek

Přestože má většina z nás kopřivnickou tatrovku zafixovanou z minulosti jako automobilku zaměřenou na luxusní "papalášské" limuzíny, případně jako výrobce nákladních aut, v historii najdeme i několik vozů, které se těmto definicím naprosto vymykají.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies